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Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : Wo bleiben ATI Treiber mit OpenGL 1.4 ?


metzelder
2003-02-04, 21:47:24
Das hatte ich bissher immer übersehen ...
durch diesen Thread http://www.driverheaven.net/showthread.php?s=&threadid=10175 wurde ich dann darauf aufmerksam das ATI's OpenGL renderer tatsächlich immernoch auf 1.3 basiert (v.1.3.3508 spuckt PowerStrip aus). Leider kann man den Thread ansonsten total vergessen ...

Mmh, ob wir da vielleicht in naher Zukunft mit rechnen können ?

Salvee
2003-02-04, 21:55:52
Wen juckt OpenGL 1.4 ?
Hauptsache 2.0 läuft, wenn Doom3 da ist :D

zeckensack
2003-02-04, 23:22:33
GL1.4 ist eine Nummer zu groß für die meisten ATi-Chips (bis auf R300). Außerdem: wo klemmt's denn? GL1.4 integriert ein paar Extensions, weiter ändert sich nichts. Ist nur eine Zahl ...

PS: Der GL1.4-Support aktueller NVIDIA-Treiber ist übrigens auch Wischi Waschi. Die Karten können das garnicht, und bei Benutzung der nicht unterstützen Features geht's ab in die Software-Emulation. Anstatt frames per second ist dann seconds per frame die richtige Maßeinheit.

zeckensack
2003-02-04, 23:24:16
Originally posted by Salvee
Wen juckt OpenGL 1.4 ?
Hauptsache 2.0 läuft, wenn Doom3 da ist :D Kein aktueller Chip ist für richtigen GL2-Support zu gebrauchen. Weder P10, R300, noch NV30.

metzelder
2003-02-04, 23:42:38
Naja aber bei 1.4 sind ja anscheinend ein paar Sinnvolle Änderungen/Neuerungen/Ergänzungen dabei. Vielleicht profitiert ne 8500 da nicht von Allem aber bestimmt mehr als von 2.0.

http://www.opengl.org/developers/documentation/OpenGL14.html
OpenGL version 1.4, released on July 24, 2002, is the fourth revision since the original version 1.0. Version 1.4 is upward compatible with earlier versions, meaning that any program that runs with a 1.3, 1.2, 1.1, or 1.0 GL implementation will also run unchanged with a 1.4 GL implementation. In addition to numerous additions to the classical fixed-function GL pipeline in OpenGL 1.4, the OpenGL ARB also approved the ARB vertex program extension, which supports programmable vertex processing. Following are brief descriptions of each addition to OpenGL 1.4:

Automatic Mipmap Generation - Setting the texture parameter GENERATE MIPMAP to TRUE introduces a side effect to any modification of the levelbase of a mipmap array, wherein all higher levels of the mipmap pyramid are recomputed automatically by successive filtering of the base level array.


Blend Squaring extends the set of supported source and destination blend functions to permit squaring RGB and alpha values during blending.


Changes to the Imaging Subset to include BlendEquation, BlendColor, and the BlendFunc modes CONSTANT COLOR, ONE MINUS CONSTANT COLOR, CONSTANT ALPHA, and ONE MINUS CONSTANT ALPHA (these features previously were available only in the optional imaging subset in versions 1.2 and 1.3 of the GL.)


Depth and Shadows - Depth textures define a new texture internal format, DEPTH, normally used to represent depth values. Applications include image-based shadow casting, displacement mapping, and image-based rendering. Image-based shadowing is enabled with a new texture application mode defined by the parameter TEXTURE COMPARE MODE.


Fog Coordinates can be used in computing fog for a fragment, instead of using eye distance to the fragment, useful for more complex fog models


Multiple Draw Arrays - Multiple primitives may be drawn in a single call using the MultiDrawArrays and MultiDrawElements commants.


Point Parameters support additional geometric characteristics of points, allowing the size of a point to be affected by linear or quadratic distance attenuation, and increasing control of the mapping from point size to raster point area and point transparency. This effect may be used for distance attenuation in rendering particles or light points.


Secondary Color may be varied even when lighting is disabled by specifying it as a vertex parameter with the SecondaryColor commands.


Separate Blend Functions allow independent setting of the RGB and alpha blend functions for blend operations that require source and destination blend factors.


Stencil Wrap operations INCR WRAP and DECR WRAP allow the stencil value to wrap around the range of stencil values instead of saturating to the minimum or maximum values on decrement or increment.


Texture Crossbar Environment Mode extends the texture combine environment mode COMBINE by allowing use of the texture color from different texture units as sources to the texture combine function.


Texture LOD Bias may be set to bias the computed lamda parameter used in texturing for mipmap level of detail selection, providing a means to blur or sharpen textures. LOD bias may be used for depth of field and other special visual effects, as well as for some types of image processing.


Texture Mirrored Repeat extends the set of texture wrap modes with the mode MIRRORED REPEAT. This effectively defines a texture map twice as large as the original texture image in which the additional half, for each mirrored texture coordinate, is a mirror image of the original texture. Mirrored repeat can be used seamless tiling of a surface.


Window Raster Position - The raster position may be set directly to specified window coordinates with the WindowPos commands, bypassing the transformation applied to RasterPos.


Also approved with OpenGL 1.4: ARB Vertex Extension provides an explicit mechanism for defining vertex program instruction sequences for application-defined vertex programs. The extension's vertex programming model is designed for efficient hardware implementation and to support a wide variety of vertex programs. By design, the entire set of existing vertex programs defined by existing OpenGL per-vertex computation extensions can be implemented using the extension's vertex programming model.

zeckensack
2003-02-05, 01:10:45
Originally posted by metzelder
Naja aber bei 1.4 sind ja anscheinend ein paar Sinnvolle Änderungen/Neuerungen/Ergänzungen dabei. Vielleicht profitiert ne 8500 da nicht von Allem aber bestimmt mehr als von 2.0.

Die Liste ist mir bekannt, aber aufgrund der Architektur von OpenGL spielt es garkeine sooo große Rolle, welche Versionsnummer der Treiber nun 'meldet'.

Die aufgeführten 'neuen' Features gibt es auch als Extensions. Es gibt de facto außer der Versionsnummer keinen Unterschied zwischen
a)einem OpenGL1.3-Treiber, der die neuen Features als Extensions unterstützt

b)einem OpenGL1.4-Treiber (der btw die neuen Features für die Abwärtskompatibilität auch als Extensions unterstützen muß)

Das Problem an OGL1.4 ist nun aber, daß einige der neuen Kernfeatures nicht in Hardware laufen können. Die Shadow Buffers gibt's bei ATi zB erst ab dem R300, NV-Chips können keine 'seperate blend functions'. Wenn sich der Treiber als 1.4er ausgibt, muß das aber alles funktionieren. Im Zweifelsfall in grottenlahmem Software-Rendering.

Ein 1.3er Treiber kann alle Extensions anbieten, für die HW-Support da ist, und braucht die anderen Sachen überhaupt nicht erst zu können. Ist viel sauberer und hat bis auf's Marketing keine Nachteile.

Eine Appliation, die sich zB aufgrund der Meldung des Treibers darauf verlässt, seperate blend functions nutzen zu dürfen, möchte ich auf 'ner Gf4Ti nicht erleben müssen ;)

ow
2003-02-05, 19:34:10
Originally posted by zeckensack


Eine Appliation, die sich zB aufgrund der Meldung des Treibers darauf verlässt, seperate blend functions nutzen zu dürfen, möchte ich auf 'ner Gf4Ti nicht erleben müssen ;)

Ich denke, da muss dann schon ein RivaTNT ran, denn NV meldet ja für alle Chips ab TNT dieselbe OGL-Version.:D;)

*ow*