PDA

Archiv verlassen und diese Seite im Standarddesign anzeigen : Alles rund um FXAA

Seiten : 1 2 3 [4] 5

teezaken
2011-10-30, 19:43:41
Also ich weiß ja nicht, aber was man da mit allen drei Methoden (FXAA, MLAA, SMAA) zeigt, sieht für mich absolut ungenießbar aus. Alleine sind die imo kaum zu gebrauchen, nur in Verbindung mit anderen Techniken. Ich finde Auswahl ja schön, benutze FXAA auch mit Downsampling zusammen, aber gerade in der zweiten Vergleichsezene gehen einem die Fussnägel hoch, da flimmert fast alles, wenn kein SSAA benutzt wird.

nichts ist so hochwertig wie SSAA das stimmt, aber ich benutze FXAA + DS und das sieht in sehr vielen Fällen gut genug aus, jedoch ist SMAA qualitativ besser als FXAA, das heißt SMAA + DS (bei mir 2,25x) legt nochmal ne schippe drauf und wenn es schon mit FXAA so toll aussieht, sieht es mit SMAA erst recht gut aus. (hast aber recht damit das es allein nicht wirklich genießbar ist^^)

Ronny145
2011-10-30, 19:55:44
Also ich weiß ja nicht, aber was man da mit allen drei Methoden (FXAA, MLAA, SMAA) zeigt, sieht für mich absolut ungenießbar aus. Alleine sind die imo kaum zu gebrauchen, nur in Verbindung mit anderen Techniken. Ich finde Auswahl ja schön, benutze FXAA auch mit Downsampling zusammen, aber gerade in der zweiten Vergleichsezene gehen einem die Fussnägel hoch, da flimmert fast alles, wenn kein SSAA benutzt wird.

Ein Vergleich mit MSAA wäre passender. Es ist klar, dass SSAA viel viel besser aussieht. Der qualitativ beste SMAA Modus ist im übrigen SMAA 4x, das im Video ist SMAA T2x. (dafür 4,3 vs 1,3 ms). FXAA mit Downsampling ist eine sehr gute Mischung, das stimmt.

Hübie
2011-10-30, 20:09:14
DS zieht aber mehr Leistung und verbraucht dabei mehr VRAM. Also ist (SG)SSAA immer noch die beste Lösung wenns denn geht.
Ich warte immer noch auf ein comeback von RGSSAA, aber da wird der Mensch vorher den Mars besiedeln...
Alles halb gare Eier wenn ihr mich fragt (ich weiß: das tut ihr nicht ;D)

boxleitnerb
2011-10-30, 20:14:49
Ne du hast schon Recht. Downsampling hat das schlechteste BQ/fps-Verhältnis, geht aber fast (Schrifen zu klein) überall. SGSSAA hat ein viel besseres Verhältnis, geht aber nicht überall. Und FXAA...naja :D

teezaken
2011-10-30, 20:25:07
DS zieht aber mehr Leistung und verbraucht dabei mehr VRAM. Also ist (SG)SSAA immer noch die beste Lösung wenns denn geht.
Ich warte immer noch auf ein comeback von RGSSAA, aber da wird der Mensch vorher den Mars besiedeln...

verbraucht man mit DS wirklich soviel mehr VRAM? schließlich wird doch nur die Auflösung erhöht (dachte MSAA verbraucht mehr also auch SGSSAA)

Gast
2011-10-30, 20:30:05
Only working with enabled SSAA Tool at the same time.

I'm sorry I don't understand. Are you referring to the Nvidia SSAA tool or the ToMMTi-Systems SSAA-Tool. How does using SSAA enable me to use FXAA I'm confused

teezaken
2011-10-30, 20:33:03
I'm sorry I don't understand. Are you referring to the Nvidia SSAA tool or the ToMMTi-Systems SSAA-Tool. How does using SSAA enable me to use FXAA I'm confused

he is talking about the ToMMTi-Systems SSAA-Tool and you have to start it, but before starting it you can of course disable the SSAA function (do not forget to insert the path to the game .exe in this case BFBC2.exe)

Hübie
2011-10-31, 03:32:25
verbraucht man mit DS wirklich soviel mehr VRAM? schließlich wird doch nur die Auflösung erhöht (dachte MSAA verbraucht mehr also auch SGSSAA)

Mehr als AA wird im Vergleich nicht gezogen. Ich meinte einfach das DS (unverhältnismäßig) viel Leistung kostet und oben drein eben noch mehr VRAM schluckt als mit der nativen Auflösung ;) War etwas ungünstig ausgedrückt.

Wie bekomme ich denn SMAA zum laufen? Kann sich da mal wer n bissl ransetzen und nem Dussel wie mir verraten wie das geht? :)
Müsste ja auch recht simpel zu implementieren sein - ähnlich wie FXAA.

Übrigens steht meine Frage bzgl. der Tastenbelegung (http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showpost.php?p=8966340&postcount=710) noch im Raum!

Gast
2011-10-31, 11:33:53
he is talking about the ToMMTi-Systems SSAA-Tool and you have to start it, but before starting it you can of course disable the SSAA function (do not forget to insert the path to the game .exe in this case BFBC2.exe)

Ok I got it to work thanks!

teezaken
2011-11-02, 22:32:49
Wie bekomme ich denn SMAA zum laufen? Kann sich da mal wer n bissl ransetzen und nem Dussel wie mir verraten wie das geht? :)
Müsste ja auch recht simpel zu implementieren sein - ähnlich wie FXAA.

kenne mich in diesem Bereich zwar nicht wirklich aus, aber kann es sein das bei SMAA die Integration nicht wie bei FXAA sein kann (also als inject überall nutzbar), weil FXAA one-pass ist und SMAA three-pass, oder hat das keinen Einfluss darauf?

Gast
2011-11-14, 08:31:53
Was the FXAA injector abandoned?
http://www.assembla.com/spaces/fxaa-pp-inject/documents

No updates in several months.

spajdr
2011-11-14, 13:56:27
By the way, regarding SMAA (1x) i got reply from Jorge.

It's definitely possible to inject SMAA 1x, and I'd like to it myself if I
had the time. If no body else does this for me, it's possible that I'll do
it; but probably in December when I'll have more free time to work in this
(currently antialiasing is not my main project any longer =(

Best regards!
Jorge

So no one else is up for it?

Gast
2011-11-14, 20:28:24
Hi, guys, could you please help me? I want to use all SomeGuy's filters in Battlefield 3, except for FXAA (because In-Game FXAA is faster.) So, i need sharpen, color correction and other stuff, but i want to disable FXAA. How to do it? I've tried to use // in front of #define USE_ANTI_ALIASING (InjFX_Settings.h file), but game just crashes. Please, somebody, help me. And sorry for broken English, i'm from cold Soviet Russia. :D

Ronny145
2011-11-14, 21:45:57
Hi, guys, could you please help me? I want to use all SomeGuy's filters in Battlefield 3, except for FXAA (because In-Game FXAA is faster.) So, i need sharpen, color correction and other stuff, but i want to disable FXAA. How to do it? I've tried to use // in front of #define USE_ANTI_ALIASING (InjFX_Settings.h file), but game just crashes. Please, somebody, help me. And sorry for broken English, i'm from cold Soviet Russia. :D

Have you tried with a Subpix value of 0.00?

Gast
2011-11-15, 07:04:44
Ronny145
Yep, your FXAA is still working, and still eats over 10 fps. I just need to completly disable your FXAA, but other effects are still needed for me. (In-Game FXAA is too blurry, but doesn't eats FPS much. Ah, yes, my PC config: Core i5 2500K (stock), 4 Gb DDR3 RAM, HD4890. Thanks for help, by the way.

Raff
2011-11-15, 08:17:11

RGSSAA = SGSSAA

Man kann ein OG leicht rotieren (= RG) oder die Samples einfach da "hinprogrammgieren"/streuen, wo man sie gerne hätte (= SG). ;)

MfG,
Raff

BeetleatWar1977
2011-11-15, 18:17:02
Ronny145
Yep, your FXAA is still working, and still eats over 10 fps. I just need to completly disable your FXAA, but other effects are still needed for me. (In-Game FXAA is too blurry, but doesn't eats FPS much. Ah, yes, my PC config: Core i5 2500K (stock), 4 Gb DDR3 RAM, HD4890. Thanks for help, by the way.
Try these Shader.fx File instead of the normal one.

Edit: 18 Downloads @ this time and no comment?

Gast
2011-11-17, 06:45:26
Try these Shader.fx File instead of the normal one.

Edit: 18 Downloads @ this time and no comment?

Thank you. :)

Ri*g*g*er
2011-11-19, 21:53:33
Hi all,

also fangen wir man an.

Ich möchte das ganze in Battlefield 3 ausprobieren bzw. läuft es schon aber wie und wo kann ich nun Veränderungen vornehmen und testen ?
Da werde ich noch nicht so ganz schlau raus.

Auch die datei von BeetleatWar1977 würde ich gerne ausprobieren aber ich finde in meinem Paktet gar keine Sahder.FX Datei zum austauschen ?

Was ich habe:

dxgi.dll
shader.hlsl
injFX_Settings.h

und einen Ordner injFX_Shaders

Als Beispiel (Battlefield 3) aber auch grundsätzlich:

Ich habe dort alle möglichen Formen von AA deaktiviert und versuche es jetzt mit den o.g. Dateien die ich in das Spielverzeichnis mit der Exe kopiere und das Game starte.

Aber in welcher Datei kann ich jetzt eventuelle Änderungen vornehmen ?
Das müsste doch injFX_Settings.h das muss ich mit einem Texteditor öffnen und kann die dort zu finden Werte anpassen oder ?

Eine kleine Einführung mit nen paar verständlichen Worten wäre echt klasse.
Ich lese hier über FXAA in 5 Foren quer aber das wichtige zu heraus zu filtern ist nicht so leicht.

So, hab jetzt meine Dateien (hatte welche aus dem EA Forum) ausgetauscht gegen die vom ersten Posting.
Funktioniert auch sowie bei den ersten Daten.
Allerdings scheint da irgendwie viel weniger "drin" zu sein.
Meine Log-Datei enthält folgende Meldung:
redirecting CreateDXGIFactory1
redirecting IDXGIFactory1->CreateSwapChain
redirecting IDXGISwapChain->ResizeBuffers

Ich kann auch schön mit der Pause Taste hin und herswitchen.

Versuche mich ja gerne Stundenlang an Einstellungen, wenn ich weiss wo und wie ;-)
Wäre klasse über nen paar Hinweise und Tricks und Tipps.
Danke

BeetleatWar1977
2011-11-20, 09:11:55
Shader.fx ist die DX9-Variante ;) - bei der DX10 sollte das Problem nicht auftreten

Ronny145
2011-11-20, 09:31:18
So, hab jetzt meine Dateien (hatte welche aus dem EA Forum) ausgetauscht gegen die vom ersten Posting.
Funktioniert auch sowie bei den ersten Daten.
Allerdings scheint da irgendwie viel weniger "drin" zu sein.

Was meinst Du mit viel weniger drin? Gehts dir nur um die Glättung/Schärfe oder um irgendwelche anderen Custom PP-Effekte? Letzteres gehört eigentlich nicht zum Injector Umfang, für das gibt es einen eigenen Thread.

Gast
2011-11-20, 09:49:44
in seiner Skrym Variante (dude) ist zb. überhaupt kein FXAA aktiviert......

Gastxxl
2011-11-20, 14:04:37
Glaube nicht das die Skyrim Variante/ Mod die Arbeit von some_dude ist.

Soweit schaut es aus als:

1. some_dude beta10 (last version, around page 30 I think)

2. some other guys using his work and adding additional shaders, while the FXAA part or the actual injection is not updated at all (google source project page, the shaders are unnecessary if you ask me and the important stuff is unchanged)

3. someone else doing the skyrim FXAA Injection using some_dudes work but mainly using the additional stuff from "2." which doesn't work well,...

using the original some_dude beta 10 of FXAA injection works far better.

Ri*g*g*er
2011-11-20, 14:24:40
Was meinst Du mit viel weniger drin? Gehts dir nur um die Glättung/Schärfe oder um irgendwelche anderen Custom PP-Effekte? Letzteres gehört eigentlich nicht zum Injector Umfang, für das gibt es einen eigenen Thread.

Genau, darum geht es mir nicht nur die Glättung sondern auch die anderen Shader Effekte.

Wo ist denn der Thread ?
Ich kann Ihn nicht finden.

Wenn man im Netz wühlt gibt es diverse Ansätze und alle schrauben und tweaken ein wenig herum.

Mir ist jetzt klar das Ihr/Du Euch das AA herausgepickt habt.
Die anderen Effekte sind aber auch nicht ohne und können einem Spiel/Anwendung einen ganz anderen Look verpassen.

Mir geht es um folgende Dateien:

Gruss
Ri*g*g*er

BeetleatWar1977
2011-11-20, 14:30:32
Genau, darum geht es mir nicht nur die Glättung sondern auch die anderen Shader Effekte.

Wo ist denn der Thread ?
Ich kann Ihn nicht finden.

Wenn man im Netz wühlt gibt es diverse Ansätze und alle schrauben und tweaken ein wenig herum.

Mir ist jetzt klar das Ihr/Du Euch das AA herausgepickt habt.
Die anderen Effekte sind aber auch nicht ohne und können einem Spiel/Anwendung einen ganz anderen Look verpassen.

Mir geht es um folgende Dateien:

Gruss
Ri*g*g*er
http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=512678&highlight=fxaa

Bitteschön

Ri*g*g*er
2011-11-20, 15:00:24
http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=512678&highlight=fxaa

Bitteschön

Super, vielen lieben Dank.

Dann werde ich mich mal an BF3 versuchen.

Gruss
Ri*g*g*er

Ri*g*g*er
2011-11-20, 20:04:58
So, hab jetzt ein wenig hin und her getestet und spiele jetzt Battlefield 3 ohne InGame AA oder Post AA aber mit dem injectFxaa.

Bei meiner Auflösung von 1920 x 1200 sieht das klasse aus und verwischt das Spiel nicht mehr.
Es leidet zwar die InGame Schrift ein wenig aber damit kann ich leben.

Sehr gut finde ich auch die Möglichkeit es einfach per Pause Taste zu aktivieren/deaktivieren.
Ebenso die Möglichkeit Screenshots zu machen.

Werde die Tage mal die ein oder anderen aufnehmen und im Screenshot-Threap posten.

Gruss
Ri*g*g*er

Deinorius
2011-11-20, 20:09:35
Ich dachte, Battlefield3 nutzt FXAA als PostAA. Kannst du etwa einen Unterschied ausmachen?

Ronny145
2011-11-20, 20:11:37
Es leidet zwar die InGame Schrift ein wenig aber damit kann ich leben.

Unter DX9 kann man sich damit behelfen: [some dude]
About excluding colors: I am not the developer of FXAA itself, so I cannot answer technical questions with absolute certainty. I would say, one can exclude colors with some shader code, but it leads to worse results. To quickly try it out I added a few lines to float4 MyShader( float2 Tex : TEXCOORD0 ).
The lines are:
float3 excludeColor = float3(1,1,1); //exclude white
float3 maxDistance = 0.01; //exclude color interval width
float4 originalColor = tex2D(lumaSampler,Tex);
float3 distance = abs(originalColor.xyz-excludeColor);
if (all(distance <= maxDistance)) { originalColor.w = 1; return originalColor; }

In Arcania bringt das was. Der Code funktioniert so nicht in der shader.hlsl und damit nicht in DX10/11 Spielen. Kann den Code jemand umschreiben für die shader.hlsl?

Ri*g*g*er
2011-11-20, 22:50:31
Ich dachte, Battlefield3 nutzt FXAA als PostAA. Kannst du etwa einen Unterschied ausmachen?

Ja, das stimmt aber die haben auch nur gewisse Parameter zusammengestellt und bieten diese als Low/Medium/High an.

Das ist ja keine Zauberei ;-)

Wenn man InGame AA (beide) aus schaltet.

Kann man injectFxaa ohne Probleme nutzen.
Es ist sogar möglich aufgrund der vollen Shadereinstellungen (Farbe, Belichtung und die ganzen Effekte zu verstellen) aber da kann man Stunden mit tweaken und ausprobieren verbringen.

Ja, ich sehe einen Unterschied hab aber jetzt nur den hier angebotenen FXAA Mod installiert (einfach die Dateien in das Battlefield 3 Verzeichniss schieben).
Man kann das auch sehr einfach ausprobieren weil man InGame nur die Pause Taste zum Ein oder Ausschalten brauch.
Der Effekt ist nicht riesig aber vorhanden und bringt keinen Weichzeichner über das Bild. Am besten zu sehen bei der Map Caspain Border und dann auf die Bäume achten in einiger Entfernung.

Ich stelle bei mehr Zeit bald ein paar Shots ein.

Wäre klasse, wenn jemand den DX9 Code als DX10 (hlsl) umschreiben könnte.

Ich glaube die Updaten die Hauptdaten nicht, weil uns in den nächsten oder übernächsten Nvidia Treibern ein paar Schalter usw. erwarten hehe

Gast
2011-11-21, 13:12:39
Hey I've read through all the bits of advice with getting this to work with crysis, but to no avail. It's Win7 64 here, put dxgi.dll into bin32 and the rest into crysis - NO LUCK, stick d3d9.dll into bin32 and the rest into crysis - NO LUCK. I am not mixing files either. What can be wrong. Tried launching exe with the -dx9 and without for both the d3d9.dll and dxgi.dll, how do you people manage to launch it, pressing pause never makes any difference. Hilfen sie mir bitte!

Gast
2011-11-21, 13:17:46
One more thing, with the dxgi.dll in bin32 and fxaa3_11.h, shader.hlsl, post.h, sharpen.h in crysis folder the game fails to start.

BeetleatWar1977
2011-11-21, 13:24:54
What say the logfile?

Gast
2011-11-21, 13:35:54
I will describe the current attempt in maximum detail:

Shortcut to crysis(bin32).exe on the desktop -dx9 added
d3d9.dll in bin32
Fxaa3_11.h shader.fx sharpen.h are in crysis
there is also a default system.cfg with the following contents

r_sunshafts=1
e_water_ocean_fft=1
q_Renderer=3
r_colorgrading=1
r_usePOM=0
e_precache_level=1
con_restricted=0
r_UseEdgeAA=0
e_shadows_max_texture_size=768
r_TexturesStreaming=0
r_Displayinfo=1
r_ShadowJittering=2
r_ssao_amount=0.9

Removing the system cfg does not resolve the problem.

As for the log:

Stream Engine Initialization
Network initialization
[net] using iocp socket io management
Physics initialization
MovieSystem initialization
Renderer initialization
Console initialization
Time initialization
Input initialization
Sound initialization
Sound - initializing AudioDevice now!
Sound - starting to initialize Windows Audio Session API output!
Sound - 3 drivers found:
Sound - available drivers: 0 Speakers (VIA High Definition Audio) !
Sound - available drivers: 1 Digital Output Device (HDMI TX0) (VIA High Definition Audio) !
Sound - available drivers: 2 SPDIF Interface (TX1) (VIA High Definition Audio) !
Sound - initializing FMOD-EX now!
Sound - initialized FMOD-EX
Sound - available record drivers: 0 CD Audio (VIA High Definition Audio) !
Sound - available record drivers: 1 Stereo Mix (VIA High Definition Audio) !
Sound - using FMOD version: 00040723 and internal 00040723!
Sound - initializing SoundSystem now!
Font initialization
AI initialization
Initializing Animation System
Initializing 3D Engine
Script System Initialization
Entity system initialization
Initializing AI System
[PlayerProfiles] Login of user 'A' successful.
[PlayerProfiles] Found 1 profiles.
Profile 0 : 'default'
[GameProfiles]: Successfully activated profile 'default' for user 'A'
$3r_FSAA = $60 $5[DUMPTODISK, REQUIRE_APP_RESTART]$4
$3r_FSAA_samples = $60 $5[DUMPTODISK, REQUIRE_APP_RESTART]$4
$3r_FSAA_quality = $60 $5[DUMPTODISK, REQUIRE_APP_RESTART]$4
[net 12:28:38.500] network hostname: A-PC
[net 12:28:38.510] ip:192.168.1.100
[Error] <Flash> Error: CallMethod - 'gotoAndStop' on invalid object. [Libs/UI/Menus_StartMenu.gfx]
[net 12:28:51.998] connection requested to: <local>:64087
[net 12:28:51.998] resolved as: <local>:64087
[Error] <Flash> Error: CallMethod - 'gotoAndPlay' on invalid object. [Libs/UI/HUD_GrenadeDetect_Friendly.gfx]
[Error] <Flash> Error: CallMethod - 'gotoAndPlay' on invalid object. [Libs/UI/HUD_GrenadeDetect.gfx]
[Error] <Flash> Error: CallMethod - 'gotoAndStop' on invalid object. [Libs/UI/HUD_RadarCompassStealth.gfx]
-----------------------------------------------------
*LOADING: Level island loading time: 27.03 seconds
-----------------------------------------------------
System:Quit

This is from Documents-My Games-Crysis-LogBackups

Any suggestions appreciated.

BeetleatWar1977
2011-11-21, 13:41:52
I mean the log from the injector ;)

should be log.log in the crysis-maindirectory

btw - only 32bit exe works as far as i know

Gast
2011-11-21, 13:44:51
no such file has ever been generated in probably more than 50 attempts with different dx9/10 mixes

BeetleatWar1977
2011-11-21, 13:46:52
no such file has ever been generated in probably more than 50 attempts with different dx9/10 mixes
Then the injector don´t start. have you tried to start crysis as admin?

Gast
2011-11-21, 13:47:41
I've tried using your 4 files (fxaa3_11.h, post.h, shader.hlsl, sharpen.h) with the dxgi.dll still to no avail.

Gast
2011-11-21, 13:51:25
Fucking hell... :-) works when I run it as admin, I did study a bit of german at school and understand most of the stuff you write on here, but I must have somehow missed this bit of info while reading through all this stuff, vielen dank man.

BeetleatWar1977
2011-11-21, 13:51:28
Have you disabled ingame AA? - this is also a must

works in DX10 to me like a charm

Edit:
Fucking hell... :-) works when I run it as admin, I did study a bit of german at school and understand most of the stuff you write on here, but I must have somehow missed this bit of info while reading through all this stuff, vielen dank man.
Ok - pleased to have helped you out

Gast
2011-11-21, 13:57:22
Gonna try running it in dx10 now, can always use the extra GFX horsepower spared by turning MSAA and trSSAA on longer drawdistances.

BTW do you know if it works as well in Warhead?

and

I haven't paid much attention to people discussing Metro2033, so, in a nutshell, will it work with Metro2033 DX11 mode?

BeetleatWar1977
2011-11-21, 13:58:47
Gonna try running it in dx10 now, can always use the extra GFX horsepower spared by turning MSAA and trSSAA on longer drawdistances.

BTW do you know if it works as well in Warhead?

and

I haven't paid much attention to people discussing Metro2033, so, in a nutshell, will it work with Metro2033 DX11 mode?
all Crysisparts should work - but no idee on metro

teezaken
2011-11-21, 16:00:51

for me Metro 2033 is working on DX11 with FXAA

mrhaandi
2011-11-29, 23:08:58
Hello, I'm trying to inject SMAA with "some dude"'s injector.

It works for Halo 1 and Unigine Heaven 2.5 (even with DX11 without "pDevice->CreateDeferredContext failed"). Maybe games which do not work with injectFXAA work with the modifications.

I like how this forum works and maybe you try out my modification and tell me where it can be improved.

For more information read the injectSMAA-page on my blog:
http://mrhaandi.blogspot.com/

Gast
2011-11-29, 23:29:34
Skyrim
ini> aa und fxxaa aus

http://www.abload.de/thumb/screenshot2154ardcc.png (http://www.abload.de/image.php?img=screenshot2154ardcc.png)

http://www.abload.de/thumb/screenshot18473wdvc.png (http://www.abload.de/image.php?img=screenshot18473wdvc.png)

Ronny145
2011-11-29, 23:59:56
Hello, I'm trying to inject SMAA with "some dude"'s injector.

It works for Halo 1 and Unigine Heaven 2.5 (even with DX11 without "pDevice->CreateDeferredContext failed"). Maybe games which do not work with injectFXAA work with the modifications.

I like how this forum works and maybe you try out my modification and tell me where it can be improved.

For more information read the injectSMAA-page on my blog:
http://mrhaandi.blogspot.com/

Thanks for doing this. SMAA has multiple modes, what mode did you use? I've just tried Arcania, it worked.

NoAA
http://s7.directupload.net/images/111129/temp/mmirqgss.jpg (http://s7.directupload.net/file/d/2723/mmirqgss_jpg.htm)

Inject FXAA
http://s14.directupload.net/images/111129/temp/6a9h8ygs.jpg (http://s14.directupload.net/file/d/2723/6a9h8ygs_jpg.htm)

Inject SMAA
http://s1.directupload.net/images/111129/temp/ibkwolpz.jpg (http://s1.directupload.net/file/d/2723/ibkwolpz_jpg.htm)

The really obvious thing here it looks sharper than InjectFXAA, I think we don't need a sharpen filter here. Is there a tweaking possibility?

mrhaandi
2011-11-30, 00:31:20
Nice to see the injector in action.
SMAA 1x with SMAA_PRESET_HIGH are hardcoded for the first release.
In the general case (no info about camera movements) I doubt that temporal supersampling will ever be possible to inject. Maybe spatial multisampling will be an option in a future release though due to incompatibility with other antialiasing forms it is not possible right now.

aufkrawall
2011-11-30, 00:45:29
Very nice work, mrhaandi. Thanks for this. :)
It works pretty well, injected FXAA doesn't work at all in Left 4 Dead 2 but your SMAA does.
Off:
http://www.ld-host.de/uploads/thumbnails/062013fe4d4d1ed464659076913aba29.jpg (http://www.ld-host.de/show/062013fe4d4d1ed464659076913aba29.jpg)
On:
http://www.ld-host.de/uploads/thumbnails/3bc15574eb59152e3afdb5d9d65004cf.jpg (http://www.ld-host.de/show/3bc15574eb59152e3afdb5d9d65004cf.jpg)

Unfortunately, it doesn't work with any other AA modes, not even OGSSAA.
If combined with 2x downsampling the picture still looks a little jaggy while movements.
Maybe you can make it a little bit more aggressive and reduce sharpening? :)

Will test some other games...

Peicy
2011-11-30, 01:47:53
@mrhaandi, thank you for creating this :)
I´ve got a not so highend laptop and those injectors are wonderfull!! Quick question, does SMAA 1x actually have a subpixel algorithm like FXAA? Because from what i got the main advantage from this comes when you combine it with MSAA or SSAA. And which variables do we have to change in order to increase the aliasing removal? :)

Hübie
2011-11-30, 06:27:38
U guys forgot the most important thing: the performance impact :tongue: SMAA looks pretty good compared with FXAA. I think this could be a better solution for games such as GTA IV (maybe GTA V ;D).

Well done! :up:

DrFreaK666
2011-11-30, 06:49:13
U guys forgot the most important thing: the performance impact :tongue: SMAA looks pretty good compared with FXAA. I think this could be a better solution for games such as GTA IV (maybe GTA V ;D).

Well done! :up:

And how big is the performance impact??

Hübie
2011-11-30, 07:06:15
I asked u guys, because i don´t use SMAA ;)

spajdr
2011-11-30, 07:23:33
I notice perhaps 0-2fps difference lower compared to FXAA when using just one 6950 :-)

GastxxL
2011-11-30, 10:26:59
The demo video of SMAA (with crysis3) states FXAA as at 0.62 ms and SMAA at 1.32 ms clearly shows performance hit will be heavier and at least on not current gen. video cards with less shader power (GTS250 and so on) not of much use (unless used in lower resolutions).

On the other hand the video doesn't state which FXAA version or quality preset was used (as Timothy Lottes optimized both quite a lot), if it used the Crysis3 integrated FXAA that is an old version (like with all games out there) and seems to use a preset aimed at consoles (lazy console port devs, not FXAA or Timothy Lottes fault tho).

Gast
2011-11-30, 10:37:08
Also keep in mind with both methods used through an "injector" (dll-hook) anti-cheating measures might flag you as a "cheater" not because of the antialiasing (albeit changing shaders might also be used for cheats and this already could cause a false positive) but because of injecting itself into the renderer, which is common for cheats to do so.

So you should really avoid using both on anti-cheat enabled multiplayer games! SMAA guy please state a warnign before idiots come and complain.

Especially since some publishers like EA with Origin are kinda erratic about what to ban and whatnot. Some ppl reported being temp banned in MW2 for having used the FXAA injector so it has happened before.

It's logical but just so you know.

Gast
2011-11-30, 10:58:37
Another example; ever tried to run Battlefield 2 on a PunkBuster enabled server while using steam overlay? That's right it's not working because the available BF2 PunkBuster Version detects steam essentially injecting it's overlay/ interface and thus albeit not banning the user, you are kicked from PB enabled servers.

With Origin or Steam, it might not be worth getting ur account banned or at least excluded from "secured" servers. Companies like Blizzard also stated they can't give injectors a hall pass just because one or two happen to enhance a game in a non-cheating way compared to god who knows how many used to cheat.

aufkrawall
2011-11-30, 11:51:42
So you should really avoid using both on anti-cheat enabled multiplayer games! SMAA guy please state a warnign before idiots come and complain.

Read the readme:

Do not use this tool while playing on anti cheat enabled servers (may be detected as a cheating measure)!
Do not mix d3d9 and d3d10 the files.

And:
OMG. Isn't it obvious that if the same injection method is used, there's the same risk of getting anti-cheat troubles like with FXAA?

Ronny145
2011-11-30, 12:11:13
In GTA4 Inject SMAA doesn't work. FPS goes down and the main menu font is messed up, but no AA effect visible.

teezaken
2011-11-30, 14:34:42
wow i tried it in some games and it has atleast the same quality as FXAA but without blur just some games like section 8, skyrim, metro and deus ex do not start

Peicy
2011-11-30, 16:05:55
Regarding getting banned in online games, i´ve used the FXAA injector for quite some time now in Battlefield 3 online matches :) Never got banned and i haven´t seen any negative side effects. Doesn´t mean that it will always be like this of course.
Now, the SMAA injector works perfectly for Gothic 3, Stalker: Call of Pripyat and Battlefield 3. It doesn´t work for the original Stalker though and not for ARMA 2. The FXAA injector works for all of them. This is an early version so i believe compatibility will improve :D

Man From Atlantis
2011-11-30, 18:45:26
Skyrim_NoAA (http://www.abload.de/img/skyrim_noaat0qbm.jpg) Skyrim_FXAA (http://www.abload.de/img/skyrim_fxaav4qt8.jpg) Skyrim_SMAA (http://www.abload.de/img/skyrim_smaa0xrj3.jpg)
Skyrim2_NoAA (http://www.abload.de/img/skyrim_noaa_2j2pym.jpg) Skyrim2_FXAA (http://www.abload.de/img/skyrim_fxaa_28yrsj.jpg) Skyrim2_SMAA (http://www.abload.de/img/skyrim_smaa_21eq4j.jpg)
Battlefield3_NoAA (http://www.abload.de/img/bf3_noaa0vrfp.jpg) Battlefield3_FXAA (http://www.abload.de/img/bf3_fxaakxprl.jpg) Battlefield3_SMAA (http://www.abload.de/img/bf3_smaaq3pp2.jpg)
MassEffect2_NoAA (http://www.abload.de/img/masseffect2_noaa07p17.jpg) MassEffect2_FXAA (http://www.abload.de/img/masseffect2_fxaapzosv.jpg) MassEffect2_SMAA (http://www.abload.de/img/masseffect2_smaatmqm4.jpg)
DragonAge2_NoAA (http://www.abload.de/img/dragonage2_noaa2gpl7.jpg) DragonAge2_FXAA (http://www.abload.de/img/dragonage2_fxaabholl.jpg) DragonAge2_SMAA (http://www.abload.de/img/dragonage2_smaauxqt4.jpg)
TheWitcher2_NoAA (http://www.abload.de/img/witcher2_noaaphoei.jpg) TheWitcher2_FXAA (http://www.abload.de/img/witcher2_fxaag2qw4.jpg) TheWitcher2_SMAA (http://www.abload.de/img/witcher2_smaawcrvq.jpg)

SMAA 1x a bit slower in my tests but clearly better looking than FXAA.. plus SMAA doesnt add extra blur at least it's not noticable as FXAA..

Ronny145
2011-11-30, 19:01:34
Skyrim_NoAA (http://www.abload.de/img/skyrim_noaat0qbm.jpg) Skyrim_FXAA (http://www.abload.de/img/skyrim_fxaav4qt8.jpg) Skyrim_SMAA (http://www.abload.de/img/skyrim_smaa0xrj3.jpg)
Skyrim2_NoAA (http://www.abload.de/img/skyrim_noaa_2j2pym.jpg) Skyrim2_FXAA (http://www.abload.de/img/skyrim_fxaa_28yrsj.jpg) Skyrim2_SMAA (http://www.abload.de/img/skyrim_smaa_21eq4j.jpg)
Battlefield3_NoAA (http://www.abload.de/img/bf3_noaa0vrfp.jpg) Battlefield3_FXAA (http://www.abload.de/img/bf3_fxaakxprl.jpg) Battlefield3_SMAA (http://www.abload.de/img/bf3_smaaq3pp2.jpg)
MassEffect2_NoAA (http://www.abload.de/img/masseffect2_noaa07p17.jpg) MassEffect2_FXAA (http://www.abload.de/img/masseffect2_fxaapzosv.jpg) MassEffect2_SMAA (http://www.abload.de/img/masseffect2_smaatmqm4.jpg)
DragonAge2_NoAA (http://www.abload.de/img/dragonage2_noaa2gpl7.jpg) DragonAge2_FXAA (http://www.abload.de/img/dragonage2_fxaabholl.jpg) DragonAge2_SMAA (http://www.abload.de/img/dragonage2_smaauxqt4.jpg)
TheWitcher2_NoAA (http://www.abload.de/img/witcher2_noaaphoei.jpg) TheWitcher2_FXAA (http://www.abload.de/img/witcher2_fxaag2qw4.jpg) TheWitcher2_SMAA (http://www.abload.de/img/witcher2_smaawcrvq.jpg)

I think a little more Blur could help especially in your Mass Effect and Witcher screenshot. FXAA is a tad too blurry whereas SMAA a tad too sharp.

Ri*g*g*er
2011-11-30, 22:46:53
Hi all,

try the SMAA injector in Battlefield 3 and its works great.
The performance is higher then the FXAA injector.

I play online on my on risk but have never been problems.

Can anybody makes a test with Crysis 1 or Warhead ?

Gast
2011-11-30, 22:59:24
Alles andere wäre auch ein Witz hoch³.. ich glaub die haben eh im mom andere Sorgen als auf AA zu achten :D bei der Menge an verkauften PC Einheiten *lach, die Leute sind doch nicht so blöde wie EA es gerne haben möchte.

aufkrawall
2011-11-30, 23:26:07
Tested with Crysis Wars and Warhead: It doesn't start, neither with DX9 nor 10.
Far Cry 2 works.
Serious Sam HD/3 doesn't start either.

Peicy
2011-11-30, 23:56:43
Tested it with Crysis 1, it works when you use the same file placement like you would use for the FXAA injector :) (.dll in the bin folder and shader files in the Crysis root directory)

mrhaandi
2011-12-01, 00:05:29
In GTA4 Inject SMAA doesn't work. FPS goes down and the main menu font is messed up, but no AA effect visible.
injectSMAA v1.1 focuses on GTA4 and I got it to work on my system.

It would be nice if a compatibility list was created, so I could focus on the incompatibilities as well as see where the injector works.

Ri*g*g*er
2011-12-01, 01:07:40
mhm, es sieht klasse aus aber kann es sein das es einen grösseren Zeitdelay zum Rendern brauch ?
Ich bin das seeehr empfindlich und meine in Battelfield 3 zwar flüssige FPS zu haben aber irgendwie fühlt sich das Online komisch an.

Muss ich noch mehr testen.

Gast
2011-12-01, 08:51:12
mhm, es sieht klasse aus aber kann es sein das es einen grösseren Zeitdelay zum Rendern brauch ?

Siehe eine Seite zurück im Thread:

The demo video of SMAA (with crysis3) states FXAA as at 0.62 ms and SMAA at 1.32 ms [delay] clearly shows performance hit will be heavier and at least on not current gen. video cards with less shader power (GTS250 and so on) not of much use (unless used in lower resolutions).

On the other hand the video doesn't state which FXAA version or quality preset was used (as Timothy Lottes optimized both quite a lot), if it used the Crysis3 integrated FXAA that is an old version (like with all games out there) and seems to use a preset aimed at consoles (lazy console port devs, not FXAA or Timothy Lottes fault tho).

Grindcore
2011-12-01, 12:07:29
Was heisst Zeit-Delay? Das sagt doch einfach nur etwas über den aus dem Rechenaufwand resultierenden Leistungseinbruch aus, den der AA-Modus mit sich bringt. Nicht, dass sich jetzt wieder irgendwelche "Ich bin da suuper-empfindlich" Freaks Lags herbeihalluzinieren...

Hübie
2011-12-01, 12:35:13
Naja bei SGSSAA merkt man schon einen Unterschied zwischen Eingabe und Ausgabe, aber auch nur in Bereichen um die 30 fps.
Mit MSAA fühlen sich 30 fps weniger zäh an. Ist aber auch Engine-abhängig. Portal 2 (Sourceengine) is so ein Kandidat.

Gast
2011-12-01, 13:14:37
Was heisst Zeit-Delay? Das sagt doch einfach nur etwas über den aus dem Rechenaufwand resultierenden Leistungseinbruch aus, den der AA-Modus mit sich bringt. Nicht, dass sich jetzt wieder irgendwelche "Ich bin da suuper-empfindlich" Freaks Lags herbeihalluzinieren...

wenn man keine ahnung hat, einfach mal,..

Die Angaben sind nicht ohne Grund in Millisekunden, streng dein Hirn mal bitte an, wozu führt ein zeitlicher Aufschub in der Anzeige eines geänderten Bildes? Mr. Neunmalklug.

Je nach Leistung des Rechners bzw. Anspruch der Situation und Auflösung kann das also hier deutlich zu einem Lag führen. im manchen Situationen vielleicht weniger merklich als in schneller Action und für manche vielleicht nur ähnlich dem Effekt mit aktivierten V-Sync und tripple buffering, was allerdings auch schon nervig genug sein kann.

Grindcore
2011-12-01, 14:07:24
Ich zitiere mal Tesseract, dessen Anmerkung ich gerade dankenswerter Weise entdeckt habe:

ist nichts anderes als der kehrwert der fps (vorausgesetzt es limitiert weder ein framelimiter noch die CPU). wenn der bufferswap 1 ms benötigt hat man 1000/1 = 1000fps für ein leeres bild. wenn man jetzt ein fettes mesh zeichnet und das benötigt z.B. 8ms für das drawing hat man 1000/(1+8)= ~111fps.

gerade in extrembereichen ist renderzeit eine greifbarere größe als fps. der sprung von 1000 auf 100 fps sieht z.B. sehr groß aus, ist er aber eigentlich nicht. wenn diese 8ms z.B. zu schon vorhandenen 50ms dazu kommen werden aus 20 fps ~17 fps.

Da von einem Lag zu halluzinieren nur weil als Kenngröße Millisekunden angegeben werden, ist absoluter Blödsinn. Aber wenns Spaß macht. :freak:

Ronny145
2011-12-01, 15:33:35
injectSMAA v1.1 focuses on GTA4 and I got it to work on my system.

It would be nice if a compatibility list was created, so I could focus on the incompatibilities as well as see where the injector works.

Sure I can start a game list when we have some more feedback from other games, maybe I have to search through other forums. GTA4 works now as well as pCARS @DX11.

NoAA
http://s14.directupload.net/images/111201/temp/ejhysvsu.png (http://s14.directupload.net/file/d/2725/ejhysvsu_png.htm)

Inject FXAA
http://s14.directupload.net/images/111201/temp/axyyn2wj.png (http://s14.directupload.net/file/d/2725/axyyn2wj_png.htm)

Inject SMAA
http://s7.directupload.net/images/111201/temp/ean9jt7n.png (http://s7.directupload.net/file/d/2725/ean9jt7n_png.htm)

4xMSAA
http://s14.directupload.net/images/111201/temp/jhurvhn5.png (http://s14.directupload.net/file/d/2725/jhurvhn5_png.htm)

4xMSAA+Inject FXAA
http://s7.directupload.net/images/111201/temp/nsxre3y6.png (http://s7.directupload.net/file/d/2725/nsxre3y6_png.htm)

4xMSAA+Inject SMAA
http://s1.directupload.net/images/111201/temp/rd2dtbs4.png (http://s1.directupload.net/file/d/2725/rd2dtbs4_png.htm)

Currently Inject FXAA has an advantage, I can tweak the settings. Here my custom FXAA with sharpen filter enabled:

http://s7.directupload.net/images/111201/temp/mmrzaow4.png (http://s7.directupload.net/file/d/2725/mmrzaow4_png.htm)

With Inject FXAA I would increase the Subpix value slightly if there isn't enough Blur applied. A bit more Blur might help SMAA. Even though I like the sharpness considering it's another PP-AA method, sharpness is very good overall.

mrhaandi, I'm losing 2-3% performance with your new DX9 dll. Version 1.0 was faster.

Seph
2011-12-01, 22:34:20
Also NFS Hot Pursuit funktioniert, ist aber extrem unscharf und läuft nur noch mit 25FPS...

Ronny145
2011-12-04, 01:26:29
mrhaandi, I'm losing 2-3% performance with your new DX9 dll. Version 1.0 was faster.

I know the reason, 1.1 dx9 dll hard coded Ultra Preset. Fps impact is quite big in pCARS and Ultra Preset, 45 vs 43 fps, 44 vs 41 fps in my two test shoots. Slightly more Blur/smoothed picture. But it is worth it? I'm not sure.

Superheld
2011-12-04, 11:25:04
teste bisschen für Crysis2, wie findet ihr die neuen Farben ?:)
Postmsaa ist noch an und FXAA drüber gebügelt(nervt dauert das game zu starten mit jeder Veränderung:freak:)

könnt ihr euch mal angucken wenn ihr wollt und vllt Verbesserungs-vorschläge geben:)
http://uploaded.to/file/ekitysdx

http://www.abload.de/img/1preqt.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=1preqt.jpg)

http://www.abload.de/img/2ipfjd.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=2ipfjd.jpg)

http://www.abload.de/img/1zces4.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=1zces4.jpg)

http://www.abload.de/img/2nucvx.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=2nucvx.jpg)

BeetleatWar1977
2011-12-04, 11:27:33
teste bisschen für Crysis2, wie findet ihr die neuen Farben ?:)
Postmsaa ist noch an und FXAA drüber gebügelt(nervt dauert das game zu starten mit jeder Veränderung:freak:)

Der Injector übernimmt die Änderungen On the fly ;)

Superheld
2011-12-04, 11:38:41
thx jetzt gehts einfacher=)

dildo4u
2011-12-04, 17:22:09
What's In the Next Release of FXAA

TEMPORAL ALGORITHM

The new algorithm makes use of 2x temporal super-sampling for much higher base quality with none of the disadvantages of the prior only spatial FXAA 3.11. Render even frames with a quarter-pixel shift to the upper left and odd frames with a quarter-pixel shift to the lower right

RUN-TIME VARIABLE RESOLUTION RENDERING

Rendered input frame can be either larger or smaller than native resolution. FXAA automatically does the re-sampling for free. Supports any fractional resolution (does not have to be a multiple of native size). Supporting up to ultra-high-quality 4x OGSSAA all the way down to 1/4x native area. Game can dynamically adapt rendering resolution to maintain desired frame rate.

MIX MSAA + OGSSAA + FXAA 2xTSSAA

This version of FXAA is designed to work really well with already filtered input. The new algorithm is based on a pure filtering approach, without any "searching" which would constrain the algorithm to a pixel grid or would cause problems when MSAA "hides edges". Use MSAA or CSAA during normal rendering and just pipe that into the new FXAA. FXAA enables free mixing of variable resolution hardware AA like MSAA, OGSSAA (ordered grid super-sampling), and TSSAA (temporal super-sampling). Game can scale to any quality level.

REALLY DAMN FAST

The current high quality setting uses only 9 texture fetches per pixel. This is the same number of texture fetches taken by FXAA 3.11 Console on PS3. Have not ported the new FXAA to PS3 or 360 yet, but there will be a direct console port!

Assuming texture bound on PC, a mid-range 560 Ti is likely able to process a 1080p frame in around 0.36 ms. Still modifying the algorithm, so don't have final numbers yet.
http://timothylottes.blogspot.com/2011/12/big-fxaa-update-soon.html

DrFreaK666
2011-12-04, 17:29:59
schön, dass da immer noch daran gearbeitet wird :)

Raff
2011-12-04, 17:32:27
Jetzt, wo mindestens mit SMAA ein wertiger Konkurrent erwachsen ist, ist das auch nötig. Wir haben erst einen gescheiten Ersatz für "echtes" Anti-Aliasing, sobald sich Subpixel-Info gescheit extrapolieren lässt, d.h. hübsch und flimmerfrei.

MfG,
Raff

dildo4u
2011-12-04, 17:35:28
Mich ärgert es das es FXAA nich schon deutlich früher gab hätte vielen Konsolenspielen deutlich geholfen.

DrFreaK666
2011-12-04, 17:39:35
Mich ärgert es das es FXAA nich schon deutlich früher gab hätte vielen Konsolenspielen deutlich geholfen.

das stimmt allerdings.
Wäre nett wenn man es erzwingen könnte, dann würde ich sogar meine 360 entstauben um die Grafik zu vergleichen ^^

Ronny145
2011-12-04, 18:06:26
Wenn das FXAA temporal super-sampling mindestens so gut funktioniert wie von SMAA im Crysis Video, bringt es endlich auch in Bewegung mehr Bildruhe. Hoffentlich ist das ganze mit dem Injector machbar.

gnomi
2011-12-04, 18:27:24
Für Konsolenspiele und als Option für schwache PC Systeme oder fehlenden MSAA Support ist das ganze wirklich nicht schlecht.
Aber generell würde ich es bevorzugen, wenn die Entwickler wieder mehr auf detailreiche und scharfe Grafiken mit weniger tuschierenden Unschärfeeffekten Wert legen würden.

Nochmal zu FXAA:
Bei Gothic 4 habe ich bspw. mal FXAA ausprobiert, und da sind dann gleich auch Inventar- und HUD Schriften ebenfalls leicht verschwommen. :(
Spielbar ist es natürlich, und glätten tut es muß man sagen schon irgendwie gut.
In Fear 3 hat man übrigens einen sehr guten Vergleich, denn beides ist offiziell eingebaut.
FXAA ist schnell. 4*MSAA definitiv besser aber vergleichsweise enorm teuer.
Habe mich damals dann für 2*MSAA entschieden. ;)
Letztendlich war das AFAIR mit einer GTX 470@480 aber auch schon das Maximum, um zumeist 60 fps zu halten.
Von daher brauchen wir analytische Kantenglättung imo auf jeden Fall als Option.

OC_Burner
2011-12-04, 22:32:06
Das SMAA dem FXAA überlegener ist trifft es wohl eher. Die Schärfe läßt deutlich weniger nach. Elemente im Bild wie z.B. das HUD werden aber auch bei SMAA noch erfasst und etwas weichgespült aber nicht in dem Maße wie bei FXAA.

ArcaniA: noAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/ArcaniA___no_injectAA.png) | injectFXAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/ArcaniA___injectFXAA.png) | injectSMAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/ArcaniA___injectSMAA.png)

EFLC: noAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/EFLC___no_injectAA.png) | injectFXAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/EFLC___injectFXAA.png) | injectSMAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/EFLC___injectSMAA.png)

HotPursuit2010: noAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/HotPursuit2010___no_injectAA.png) | injectFXAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/HotPursuit2010___injectFXAA.png) | injectSMAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/HotPursuit2010___injectSMAA.png)

X3: noAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/X3___no_injectAA.png) | injectFXAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/X3___injectFXAA.png) | injectSMAA (http://www.oc-burner.de/ftp/Pictures/PostAA/X3___injectSMAA.png)

Ri*g*g*er
2011-12-04, 22:48:06
FXAA Update steht in den Startlöchern

Timothy Lottes:

aufkrawall
2011-12-04, 22:53:25
Aber generell würde ich es bevorzugen, wenn die Entwickler wieder mehr auf detailreiche und scharfe Grafiken mit weniger tuschierenden Unschärfeeffekten Wert legen würden.

Shader lassen sich aber sonst nur durch SSAA glätten.
Wäre schön, wenn irgendein PP-AA in ein paar Jahren eine gute Gesamtbildglättung mit geringer Unschärfe schaffen würde.
Das könnte MSAA von der Gesamtbildqualität sogar, zumindest stellenweise, überlegen sein.

Raff
2011-12-04, 22:55:13
SGSSAA ist bereits die Lösung für Flimmern jeder Art. Alles, was jetzt kommt, sind nur verbilligte Annäherungen, weil SSAA ja soooo pööööse (leistungshungrig) ist.

MfG,
Raff

Ronny145
2011-12-04, 22:58:58
Shader lassen sich aber sonst nur durch SSAA glätten.
Wäre schön, wenn irgendein PP-AA in ein paar Jahren eine gute Gesamtbildglättung mit geringer Unschärfe schaffen würde.
Das könnte MSAA von der Gesamtbildqualität sogar, zumindest stellenweise, überlegen sein.

SSAA Marke PP-AA ist ja dieses Temporal Super-Sampling. Schau dir das Crysis Video an. Natürlich ist es ein Witz gegen echtes SSAA. Deutlich besser als derzeitiges Inject FXAA/SMAA wäre es trotzdem.

aufkrawall
2011-12-04, 23:00:27
SGSSAA ist bereits die Lösung für Flimmern jeder Art. Alles, was jetzt kommt, sind nur verbilligte Annäherungen, weil SSAA ja soooo pööööse (leistungshungrig) ist.

MfG,
Raff
Ist es doch auch. ;)
Der Vorteil von PP-AA ist doch, dass es immer geht.
Wenn jetzt mal kein gescheites SSAA oder nicht mal MSAA geht, guckt man in die Röhre.
DS + FXAA ist der letzte Ausweg. Ein guter Ausweg ohne DS wär aber auch nicht schlecht. ;)

Deinorius
2011-12-04, 23:07:41
weil SSAA ja soooo pööööse (leistungshungrig) ist.

Nonanet.

Was soll diese SSAA-Verteidigung? Wenn man nicht genug Leistung für SSAA (oder gar MSAA) hat, dann kann man froh sein, wenn man die Wahl für FXAA/SMAA hat. Zumal letztere öfter gehen als SSAA.

Die einzige Kritik, die hier gelten würde, wäre, wenn SSAA in der Versenkung verschwinden würde. Aber mal ehrlich, die Unterstützung für SSAA für jede API war schon vor dem Erscheinen von PP-AA nicht perfekt.

Raff
2011-12-04, 23:11:46
Nonanet.

Was soll diese SSAA-Verteidigung?

Das sag ich dir gern: Ich find's lächerlich, dass seit unfassbar vielen Jahren nach einem billigen Ersatz für etwas gesucht wird, das einfach nur herrscht. Von nichts kommt nichts. Es wird niemals das eierlegende Wollmilch-AA geben. Allerdings muss man sagen, dass wir jetzt, 11,5 Jahre nachdem die ersten Grafikkarten mit SGSSAA auf den Markt kamen, näher dran sind denn je.

Dass SSAA (egal welcher Form) oft nicht optimal funktioniert, hat nur einen Grund: Niemand steckt die Inbrunst in dessen Integration herein, die beim Erfinden billiger Ersatzmethoden aufgewendet wird.

MfG,
Raff

Deathcrush
2011-12-04, 23:13:56
Das SMAA dem FXAA überlegener ist trifft es wohl eher. Die Schärfe läßt deutlich weniger nach. Elemente im Bild wie z.B. das HUD werden aber auch bei SMAA noch erfasst und etwas weichgespült aber nicht in dem Maße wie bei FXAA.

SMAA ist wirklich eine gute Option wenn MSAA nicht gehen sollte bzw der Perfomanceverlust zu gross ist. Bin erstaunt wie wenig "Grund"schärfe verloren geht, gegenüber FXAA. Habe es gerade bei BF3 getestet und bin positiv überrascht wie gut es aussieht. Vor FXAA habe ich immer einen großen Bogen gemacht.

Deinorius
2011-12-04, 23:16:00
@Raff
Ich hab mit den PP-AA kein Problem. Ich freue mich geradezu darauf, wenn Konsolenspiele damit etwas ansehnlicher wirken können und dennoch performant laufen.

Aber ich gebe dir auch Recht, dass die Medien immer wieder gerne übertreiben. Aber das ist doch immer so. Da reg ich mich gar nimma mehr auf. Wie schon gesagt, solange man die Wahl behält und auch weiß, dass man die Wahl hat, sollte einem wurscht sein.

Ronny145
2011-12-04, 23:35:01
Das sag ich dir gern: Ich find's lächerlich, dass seit unfassbar vielen Jahren nach einem billigen Ersatz für etwas gesucht wird, das einfach nur herrscht.

Ich find's daneben PP-AA Methoden verantwortlich zu machen. Rechne dir aus seit wann PP-AA in Mode gekommen ist und wie lange Spiele und Grafikkartenhersteller Zeit hatten SSAA zu verfeinern. Außerdem finde ich es komisch, dass ich auf eurer Seite öfter von FXAA lese. Dann ignoriert es doch einfach. Im Endeffekt schwimmt ihr genauso im Mainstream mit.

Raff
2011-12-05, 00:00:22
Informationspflicht (aus Überzeugung). Hier steht mein persönlicher Standpunkt. Ich greife niemanden an. Ich habe nur gesagt, dass ich es banane finde, wie viele Ressourcen verblasen werden, um SSAA-Substitute zu finden (die es niemals gleichwertig geben wird) anstatt dass sich mal jeder hinsetzt und versucht, SSAA optimal einzubauen (gerne neben irgendeinem Postfilter).

MfG,
Raff

Deinorius
2011-12-05, 00:05:11
Absolut nix dagegen einzuwenden. Aber jetzt mal ganz realistisch. FXAA/SMAA bringt deutlich mehr Leuten was als SSAA. Da ist es kaum ein Wunder, dass dieses derzeit gehyped wird.

OC_Burner
2011-12-05, 00:05:36
@Raff
Ich hab mit den PP-AA kein Problem. Ich freue mich geradezu darauf, wenn Konsolenspiele damit etwas ansehnlicher wirken können und dennoch performant laufen.

Aber ich gebe dir auch Recht, dass die Medien immer wieder gerne übertreiben. Aber das ist doch immer so. Da reg ich mich gar nimma mehr auf. Wie schon gesagt, solange man die Wahl behält und auch weiß, dass man die Wahl hat, sollte einem wurscht sein.

Ich persönlich freue mich eher weniger auf die kommende PP-AA Welle. Schlicht und ergreifend weil PP-AA zurzeit in bewegten Szenen so gut wie keine Beruhigung des Bildes bewirkt. Wenn Entwickler sich nun entscheiden ihren Content zu glätten dann werden sie wohl den einfachsten und auch resourcenschonensten Weg wählen und der liegt leider nunmal bei PP-AA. Ich habe die Befürchtung das normales MSAA und damit auch SSAA noch weniger Anwendung finden wird.

Deinorius
2011-12-05, 00:08:47
Gibt es denn überhaupt irgendwelche Vergleichsvideos? (Mit Ausnahme vom SMAA Werbevideo)

Ronny145
2011-12-05, 00:14:45
Hier steht mein persönlicher Standpunkt. Ich greife niemanden an. Ich habe nur gesagt, dass ich es banane finde, wie viele Ressourcen verblasen werden, um SSAA-Substitute zu finden

Viele Ressourcen? Was wirfst Du denn konkret Jorge Jimenez, einem der SMAA Entwickler, vor? Dann schreibe ihm direkt eine mail und unterbreite ihm Vorschläge. FXAA wird afaik nur von einem Developer geschrieben, ich glaube was die Ressourcen anbelangt ist das ein lächerlicher Witz. Die Ursachen sind tiefgründiger als du wahrscheinlich glaubst.

Gibt es denn überhaupt irgendwelche Vergleichsvideos? (Mit Ausnahme vom SMAA Werbevideo)

Von Temporal AA? FXAA ist noch nicht fertig und SMAA ist nur von Crysis bekannt.

spajdr
2011-12-05, 07:48:19
FXAA will get big update soon, i hope new injector will come after its release :-)

boxleitnerb
2011-12-05, 07:52:15
Downsampling im FXAA? Her damit :D

Gast
2011-12-05, 13:12:32
Could the SMAA injector dev make a version available more suited for older gen cards like the GTS250/ 8800 with a nice quality/ speed trade off which is actually usable on these cards?

spajdr
2011-12-05, 14:06:21
One of the next versions will offer possibility to allow user configuration and addition of custom passes.

Ri*g*g*er
2011-12-05, 14:09:51
Hi all,

ich bin am basteln und ausprobieren.
Kann mir einer kurz erklären bzw. sagen ob folgende Werte in einem Zusammenhang stehen ?
Sprich wie hoch bzw. tief darf man diese setzen ?

Gibt es einen Rahmen in dem man bleiben muss ?
Max. und Min. ?
Oder stehen die Werte in einem Zusammenhang ?

Bisher habe ich da nie etwas gefunden.

FXAA SHADER
// Set values to calculate the amount of Anti Aliasing applied
float fxaaQualitySubpix = 0.60; // Default: 0.75 Raise to increase amount of blur
float fxaaQualityEdgeThreshold = 0.133; // Lower the value for more smoothing
float fxaaQualityEdgeThresholdMin = 0.0633; // Lower the value for more smoothing

Gruss
Ri*g*g*er

OC_Burner
2011-12-05, 15:16:37
Hi all,

ich bin am basteln und ausprobieren.
Kann mir einer kurz erklären bzw. sagen ob folgende Werte in einem Zusammenhang stehen ?
Sprich wie hoch bzw. tief darf man diese setzen ?

Gibt es einen Rahmen in dem man bleiben muss ?
Max. und Min. ?
Oder stehen die Werte in einem Zusammenhang ?

Bisher habe ich da nie etwas gefunden.

FXAA SHADER
float fxaaQualitySubpix = 0.60; // Default: 0.75 Raise to increase amount of blur
float fxaaQualityEdgeThreshold = 0.133; // Lower the value for more smoothing
float fxaaQualityEdgeThresholdMin = 0.0633; // Lower the value for more smoothing

Gruss
Ri*g*g*er

Irgendwo wurde dazu mal etwas gepostet. Dazu habe ich aber nur noch diesen Text hier:

// Only used on FXAA Quality.
// This used to be the FXAA_QUALITY__SUBPIX define.
// It is here now to allow easier tuning.
// Choose the amount of sub-pixel aliasing removal.
// This can effect sharpness.
// 1.00 - upper limit (softer)
// 0.75 - default amount of filtering
// 0.50 - lower limit (sharper, less sub-pixel aliasing removal)
// 0.25 - almost off
// 0.00 - completely off
FxaaFloat fxaaQualitySubpix,
//
// This used to be the FXAA_QUALITY__EDGE_THRESHOLD define.
// The minimum amount of local contrast required to apply algorithm.
// 0.333 - too little (faster)
// 0.250 - low quality
// 0.166 - default
// 0.125 - high quality
// 0.063 - overkill (slower)
FxaaFloat fxaaQualityEdgeThreshold,
//
// This used to be the FXAA_QUALITY__EDGE_THRESHOLD_MIN define.
// Trims the algorithm from processing darks.
// 0.0833 - upper limit (default, the start of visible unfiltered edges)
// 0.0625 - high quality (faster)
// 0.0312 - visible limit (slower)

Ri*g*g*er
2011-12-05, 23:31:49
@OC_Burner

Vielen Dank, hast Du für die anderen möglichen Einstellungen auch noch so ein Script ?

Ich versuche mich immer noch an Battlefield 3 und möchte eine gute Glättung + für das Auge nicht zu beissende Erzeugen.

Dabei die Fraben noch ein wenig anheben das nicht mehr alles so ganz einheitlich ist.

Ich bekomme teilweise harte Linien (müsste eine Art Überschärfung sein).
Jemand ne Idee wie ich dagegensteuern kann ?

Anbei nen Pic

http://www.abload.de/thumb/screenshot320282px4l.png (http://www.abload.de/image.php?img=screenshot320282px4l.png)

Ronny145
2011-12-06, 11:40:22
Lottes: Yeah, next version of FXAA is sharper than the prior versions.

Hoffentlich SMAA Schärfe.

BeetleatWar1977
2011-12-06, 13:13:59
@OC_Burner

Vielen Dank, hast Du für die anderen möglichen Einstellungen auch noch so ein Script ?

Ich versuche mich immer noch an Battlefield 3 und möchte eine gute Glättung + für das Auge nicht zu beissende Erzeugen.

Dabei die Fraben noch ein wenig anheben das nicht mehr alles so ganz einheitlich ist.

Ich bekomme teilweise harte Linien (müsste eine Art Überschärfung sein).
Jemand ne Idee wie ich dagegensteuern kann ?

Anbei nen Pic

http://www.abload.de/thumb/screenshot320282px4l.png (http://www.abload.de/image.php?img=screenshot320282px4l.png)
Hab ich was an den AUgen oder sind da einige Pixelfehler auf dem Bild?

Grindcore
2011-12-06, 13:59:43
Jo, am unteren Rand des Gebäudes, etwas links von der Bildmitte, weiße Pixel. Sieht nach Übertaktungsfehlern aus.

BeetleatWar1977
2011-12-06, 14:09:53
Jo, am unteren Rand des Gebäudes, etwas links von der Bildmitte, weiße Pixel. Sieht nach Übertaktungsfehlern aus.
Das hatte ich ganz übersehen :D ich meinte die schwarzen Pixel z.B. unterhalb der Kimme der Waffe :)

Ri*g*g*er
2011-12-06, 14:44:31
Das sind keine Übertaktungsfehler (die weissen und schwarzen Punkte/Fehler) kann man halt bewusst erzeugen mit den Schärfereglern.

Darum geht es mir ja diese möglichst komplett zu vermeiden.

Besonders in den Ecken und Kanten von Bilddaten/Objekten kommt es dann zu solchen überscharfen Konturfehlern.

Mein Ziel für Battlefield 3:
- weniger Blure als das originale FXAA
- weniger Blure als injectFxaa_by_some_dude

Ich habe mich an diversen Einstellungen/Kombination versucht und bisher noch nicht das gewünschte Ergebnis erzielt.

FXAA SHADER
float fxaaQualitySubpix = 0.50; // Default: 0.75 Raise to increase amount of blur
float fxaaQualityEdgeThreshold = 0.125; // Lower the value for more smoothing
float fxaaQualityEdgeThresholdMin = 0.0312; // Lower the value for more smoothing

Müsste doch eigentlich klasse aussehen oder ?

Ronny145
2011-12-06, 14:47:12
Der Schärfefilter lässt sich sinnvoll nur dezent einsetzen.

http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showpost.php?p=8887790&postcount=612

Probiere dich an meiner fertigen Custom Config mit leichtem Schärfefilter. Eine gute Basis denke ich.

Ri*g*g*er
2011-12-06, 15:09:59
Der Schärfefilter lässt sich sinnvoll nur dezent einsetzen.
http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showpost.php?p=8887790&postcount=612
Probiere dich an meiner fertigen Custom Config mit leichtem Schärfefilter. Eine gute Basis denke ich.

Hallo Ronny,

hab bereits versucht Deine Config als Grundlage zu nehmen.
Die Einstellungen für den Schärfefilter sind mir ja klar aber wie kann ich z.b. das/den Blure beeinflussen ?

Wenn ich das richtig verstanden habe, ist Deine Config ein Auszug aus dem Gesamtpaket wo man noch Farben, Sepiaeffekte und Bloom etc. verändern kann, sprich "nur" Schärfefilter und Bloom oder irre ich mich da ?

Warum ist der Code teilweise auf Französich ?

Im netz muss doch irgendwo eine Liste sein ähnlich dem Auszug von OC_Burner wo auf die anderen Effekte und deren default eingegangen wird.
Ich weiss das es ne Try and Error Angelegenheit ist und man Stundenlang probieren kann ;-)

Gruss
Ri*g*g*er

Ronny145
2011-12-06, 15:32:21
Die Einstellungen für den Schärfefilter sind mir ja klar aber wie kann ich z.b. das/den Blure beeinflussen ?

Über den subpix Wert oder dem Schärfefilter.

Wenn ich das richtig verstanden habe, ist Deine Config ein Auszug aus dem Gesamtpaket wo man noch Farben, Sepiaeffekte und Bloom etc. verändern kann, sprich "nur" Schärfefilter und Bloom oder irre ich mich da ?

Ist es nicht. Meins ist original Some Dude ohne Spezialeffekte. Ich habe nur den vorhandenen Schärfefilter aktiviert und die anderen Werte zu meinen Wünschen geändert.

Im netz muss doch irgendwo eine Liste sein ähnlich dem Auszug von OC_Burner wo auf die anderen Effekte und deren default eingegangen wird.
Ich weiss das es ne Try and Error Angelegenheit ist und man Stundenlang probieren kann ;-)

Geringere Threshold Werte können die Glättung verbessern. Zum Beispiel vernachlässigen die Default Werte bei dunkleren Kontrastkanten die Glättung, weil man es da öfter nicht erkennen kann. In GTA4 kommt das öfter vor. Mit kleinerem Min Treshold lässt sich das nach hinten verschieben.

spajdr
2011-12-06, 17:22:36
Timothy FXAA homepage updated again with new screenshots
http://timothylottes.blogspot.com/search?updated-min=2011-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2012-01-01T00:00:00-08:00&max-results=50

Superheld
2011-12-06, 17:41:11
wer auf Blur steht..

Gast
2011-12-06, 18:16:04
battlefield hat auch einen merkwürdigen kontrast, alles wirkt etwas gedämpft.

kontrast erhöhen + dann AA drüber?

ersteres sollte das bild auch dezent schärfen. (das tonemapping lässt sich nicht direkt verändern...?)

wenn ich in photoshop den kontrast erhöhe verschwindet das anti-aliasing in guter alter MSAA & HDR manier fast komplett z.b. rechts beim panzer.

@ressourcenverschwendung: das denk ich nicht... anti aliasing auf 1x color lässt sich immer verwenden und halt auch erweitern temporal, depth, höhere auflösung / downsampling usw.

und nicht jeder stört sich an temporal aliasing so sehr wie z.b. an verbleibenden jaggies bei niedrigen MSAA (welches halt oft genutzt wird im gegensatz zu SSAA & co. (performance) )

im endeffekt wäre es natürlich schön wenn die programmierer entsprechend brauchbare presets anbieten. aber sobald man dann MSAA oder downsampling kombiniert geht es mit der performance für viele (nicht high end) PCs unverhältnismäßig bergab... dann hat man immer user mit mid end PCs die aber auf den höchsten settings zocken wollen. und nicht jeder will dann selbst tweaken.

mit FXAA kann man z.b. eher die native auflösung des monitors oder tv nutzen. bf3 oder c2 & co. ist für mid end PCs halt ein ziemlicher brocken. viele verzichten dann auf AA komplett für höhe auflösung und frameraten.

Ri*g*g*er
2011-12-06, 18:23:59
Ich kann mich mit den Battlefield 3 Kontrast/Farben auch nicht anfreunden.

Ich würde mir am liebsten eigene Regler wünschen *g*
Bin ich halt von meiner RAW Entwicklung gewohnt das Foto/Bild selber zu bearbeiten.

Hätte mir etwas kräftigere Farben gewünscht + eine dezente Glättung und Schärfe mit wenig Blure. Full HD fodert halt schon seine Leistung und über SLI reden wir besser nicht.
Das sind für mich Perlen vor die Säue ^^

OC_Burner
2011-12-06, 19:48:45
@OC_Burner

Habe nochmal geschaut wo ich die Docs her habe. Die kommen doch tatsächlich von Timothy Lottes sein Blog und da gibt es noch ein bißchen mehr.;) Juli 2011 (http://timothylottes.blogspot.com/2011/07/fxaa-311-released.html)

Wie siehts denn mit SMAA statt FXAA aus? Funktioniert das bei dir nicht?

Gast
2011-12-10, 01:39:13
Lottes answered a few questions in the comments of his last blog entry!

danoc1
2011-12-10, 11:07:56
Hallo, hier mal meine...

PCGH News: http://www.pcgameshardware.de/aid,858897/Battlefield-3-mit-Mod-Bessere-Optik-dank-FXAA-Injector-v11-Beta/Action-Spiel/News/

PCGH Forum: http://extreme.pcgameshardware.de/battlefield-serie/189991-fxaa-injector-battlefield-3-bearbeitet-bomben-ergebniss.html

X4V: http://www.x4v.de/index.php?forum-showposts-755

mfg danoc1

Raff
2011-12-10, 11:42:24
Die zahlreichen Vergleiche bei Timothy Lottes (http://timothylottes.blogspot.com/search?updated-min=2011-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2012-01-01T00:00:00-08:00&max-results=50) sehen vielversprechend aus. Nun hatte FXAA allerdings nie ein großes Problem damit, im Stand glatt auszusehen (von der Unschärfe abgesehen). Die Bewährunsprobe für FXAA 4.0 wird echtes Spielen sein: Bewegung. Bin gespannt. =)

____

WTF. Der von Lottes empfohlene Kotaku-Artikel (http://kotaku.com/5866780/what-is-fxaa) fasst das Geschehen zwar nett zusammen, aber das hier ist einfach Bullenkacke:

The FXAA method is so good, in fact, it makes all other forms of full-screen anti-aliasing pretty much obsolete overnight. If you have an FXAA option in your game, you should enable it immediately and ignore any other AA options.

Solange FXAA derart matscht und weiter aliast, werden MSAA und SSAA ganz bestimmt nicht obsolet.

MfG,
Raff

boxleitnerb
2011-12-10, 11:49:19
Dieses Upscaling erschafft doch aus dem Nichts Informationen oder wie muss ich das verstehen? Auch ist das Endresultat immer noch ziemlich matschig im Vergleich zum Original.

Ronny145
2011-12-10, 11:52:14
Das Upscaling erschafft ein matschiges Ergebnis im Blog und sieht übel aus. Den Sinn kann ich nicht verstehen. Vernünftige Original Screenshots wären angebrachter.

Raff
2011-12-10, 11:58:02
Dafür hätte ich auch gern eine Erläuterung. Spammt den Herrn doch mal zu. :D Diese Extrapolation funktioniert anders als übliches Upsampling mithilfe eines Bildbearbeitungstools (etwa bilineares Upsampling).

MfG,
Raff

PS: Und holt euch bitte mal Avatare, ich sah gerade einen Doppelpost. ;D

Gast
2011-12-10, 19:42:09
sieht ein bisschen aus wie das hochrechnen von 2D spielen z.b. in emulatoren.

die resultate sind aber das ergebnis wie ein spiel aussehen würde dass in 960x540 rendert und dann auf 1920x1080 skaliert wird. _dafür_ sieht es recht sauber aus.

normale upscaler nutzen bilear oder lanczos, ohne allerdings etwas am aliasing zu ändern.

"note in this case the render only renders 25% of the pixels/frame as the image above"

d.h. es ist an sich gar nicht relevant dass das bild nativ besser und detaillierter aussieht, denn das läuft in 4 facher auflösung. die 3 bilder mit dem honk sind also 400x378 + bilinear upscaling, 800x757 (nativ, null AA) und 400x378 + fxaa 4.0 'upscaling'

es gibt keinen zusammenhang zwischen bild 2 und 3. abgesehen vom motiv...

alles ohne gewähr :ugly:

OC_Burner
2011-12-10, 20:08:31
Dieses Upsampling beruht doch nur auf SuperResolution und ist relativ modern!? Zufälligerweise bin ich vor ein paar Wochen ebenfalls über einen solchen Filter gestoßen. Das Ergebnis ist schon ganz interessant und pixelt das Bild weniger auf als wie bilinear, lanczos oder co.

- Bild per FXAA glätten
- Bild via SuperResolution aufpumpen (x/y-Achse auf 200% Prozent)
- nachschärfen
- Downsampling auf Ursprungsauflösung
- sich über ein Bild freuen das dem Originalbild ohne FXAA in sachen Schärfe ebenbürdig ist

Ob bei FXAA4.0 das ähnlich gehandhabt wird?

boxleitnerb
2011-12-10, 20:11:30
Wäre es möglich, das "aufpumpen" wegzulassen (per edit der Dateien) und nur richtiges Downsampling zu haben? Wohl nicht oder? Da müsste ja das Spiel selbst wissen, in welcher Auflösung es rendern muss.

Raff
2011-12-10, 20:19:57
Übrigens betreibt Trine 2 (http://www.pcgameshardware.de/aid,858920/Trine-2-Beste-3D-Vision-Einstufung-und-Supersampling-AA-sowie-FXAA-von-Haus-aus-plus-PCGH-Screenshots/Rollenspiel-Adventure/News/) ab Werk sowas: Erst gibt's OGSSAA (die hübsche, anspruchsvolle Schwester von "Super Resolution" ;)), dann wird dieses Oversample-Bild per FXAA gebügelt und dann erst downsampled. Vermutlich inklusive leichtem Sharpening.

MfG,
Raff

Superheld
2011-12-10, 20:20:38
Hallo, hier mal meine...

PCGH News: http://www.pcgameshardware.de/aid,858897/Battlefield-3-mit-Mod-Bessere-Optik-dank-FXAA-Injector-v11-Beta/Action-Spiel/News/

PCGH Forum: http://extreme.pcgameshardware.de/battlefield-serie/189991-fxaa-injector-battlefield-3-bearbeitet-bomben-ergebniss.html

X4V: http://www.x4v.de/index.php?forum-showposts-755

mfg danoc1

wurde schonmal jemand gebannt damit ?

OC_Burner
2011-12-10, 20:28:55
Wäre es möglich, das "aufpumpen" wegzulassen (per edit der Dateien) und nur richtiges Downsampling zu haben? Wohl nicht oder? Da müsste ja das Spiel selbst wissen, in welcher Auflösung es rendern muss.

Ne das wird wohl nicht gehen. FXAA und dergleichen sind ja nur Postprozessingfilter die am Ende oder irgendwo zwischen der Renderkette das Bild abgreifen und entsprechend bearbeiten. Oder habe ich dich jetzt nicht richtig verstanden? Intern Rendern die Spiele weiterhin mit ihrer normalen Auflösung weiter. Es ist so als ob du ein Screenshot machst dieses via Bildbearbeitungprogramm aufpumpst, schärfst und wieder verkleinerst. Das Downsampling beziehst sich also nur auf das verkleinern des Bildes und hat mit dem regulärem Downssampling via Nvidiateiberbug oder SSAA-Tool nichts zu tun.

danoc1
2011-12-10, 21:14:55
wurde schonmal jemand gebannt damit ?

nein bisher noch niemand.

mfg danoc1

aufkrawall
2011-12-10, 21:23:49
Das Sharpen ist wohl etwas übertrieben?
Macht auf Caspian Border weiße Pixel in den Bäumen.

Ronny145
2011-12-10, 23:24:29
Das Sharpen ist wohl etwas übertrieben?
Macht auf Caspian Border weiße Pixel in den Bäumen.

Und dürfte das Flimmern gegenüber ohne FXAA deutlich verstärken. Der Sharpen Filter kann nur sehr dezent eingesetzt werden.

watugonad00?
2011-12-11, 00:39:16
warum nicht gleich auf SMAA setzen, das ohne unschärfe daherkommt, und weiterentwickeln?

aufkrawall
2011-12-11, 02:42:29
Und dürfte das Flimmern gegenüber ohne FXAA deutlich verstärken. Der Sharpen Filter kann nur sehr dezent eingesetzt werden.
Immerhin kann man die dll von danoc1 mit dem FXAA by some dude 10 für das Spiel verwenden.
Sieht besser aus als das in-game FXAA, welches wirklich wie ein Weichzeichner wirkt.
Gabs diese dll schon anderswo?

warum nicht gleich auf SMAA setzen, das ohne unschärfe daherkommt, und weiterentwickeln?
SMAA ist ja leider nur bedingt mit MSAA kompatibel und Downsampling neigt bei BF3 bei niedrigen Stufen ziemlich zum Flimmern, war mein Eindruck.
Ohne das in-game MSAA ist die Glättung wesentlich schlechter, auch wenn das bei zig Kanten versagt.
Das in-game FXAA und das von some dude gehen zusammen mit 4xMSAA aber auch mit nativer Auflösung mehr oder weniger zufriedenstellend.
Besser gehts bei dem Spiel halt nicht. :(
Einzige Hoffnung ist FXAA 4.0. oder ein Patch für besseres MSAA.

Ronny145
2011-12-11, 10:55:32
Gabs diese dll schon anderswo?

Das ist die some dude dll, natürlich ist die dann kompatibel.

SMAA ist ja leider nur bedingt mit MSAA kompatibel

Bislang hatte ich keine Probleme mit SMAA+MSAA.

boxleitnerb
2011-12-11, 11:05:08
Hat jemand von euch X3? Ich hab FXAA mit Terran Conflict versucht, aber das funktioniert überhaupt nicht. SMAA geht, aber nur, wenn das AA vom Spiel aus ist.

Ronny145
2011-12-11, 11:15:19
Hat jemand von euch X3? Ich hab FXAA mit Terran Conflict versucht, aber das funktioniert überhaupt nicht. SMAA geht, aber nur, wenn das AA vom Spiel aus ist.

Terran Conflict Demo geht bei mir gar nicht, egal ob SMAA, FXAA und AA an/aus. Ist das ein d3d9 Spiel?

boxleitnerb
2011-12-11, 11:25:18
Ja. Da sind so viele feine Strukturen dabei, grad mit dem Kontrast und bei der großen Entfernung, da versagt SGSSAA ziemlich. Flimmerorgie ahoi :(

32xS+8xSGSSAA macht es nur wenig besser und läuft natürlich scheiße+Blur. Downsampling macht das HUD unleserlich klein.

Raff
2011-12-11, 11:50:20
[...] SMAA ist ja leider nur bedingt mit MSAA kompatibel und Downsampling neigt bei BF3 bei niedrigen Stufen ziemlich zum Flimmern, war mein Eindruck. [...]

Das Nvidia-Frickeldownsampling verstärkt Aliasing unter 2x2 definitiv in vielen Fällen. Das liegt einfach daran, dass der (bilineare?) Downfilter minderwertig ist.

MfG,
Raff

Gast
2011-12-11, 13:05:34
Das Nvidia-Frickeldownsampling<>was meinst du damit? DS ist DS was hat das mit NV zutun?

aufkrawall
2011-12-11, 15:27:41
Das ist die some dude dll, natürlich ist die dann kompatibel.

Hab gerade einen Hashvergleich gemacht - jo.
Ich weiß gerade auch nicht mehr, was schief ging...

Bislang hatte ich keine Probleme mit SMAA+MSAA.
Bei der Source-Engine hat SMAA keinen Effekt mehr, wenn MSAA an ist (wohl genau was boxleitnerb hier (http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?p=9073491#post9073491) für X3 beschreibt).
Bei Far Cry 2 fangen die geglätteten Kanten bei MSAA + SMAA an zu zucken.
Bei welchen Anwendungen funktioniert denn eine Kombi aus beiden deiner Erfahrung nach?

Das Nvidia-Frickeldownsampling verstärkt Aliasing unter 2x2 definitiv in vielen Fällen. Das liegt einfach daran, dass der (bilineare?) Downfilter minderwertig ist.

Würde ein Lanczos-Filter mehr Leistung brauchen?

OC_Burner
2011-12-11, 18:38:42
Ja. Da sind so viele feine Strukturen dabei, grad mit dem Kontrast und bei der großen Entfernung, da versagt SGSSAA ziemlich. Flimmerorgie ahoi :(

32xS+8xSGSSAA macht es nur wenig besser und läuft natürlich scheiße+Blur. Downsampling macht das HUD unleserlich klein.

Du musst in der Fxaa3_11.h Datei nach #define FXAA_GREEN_AS_LUMA 0 suchen und die Null durch Eins ersetzen. Dann funktioniert auch der FXAA_injector. Auf Seite 42 gibt es drei Screenshots zu X3.

boxleitnerb
2011-12-11, 21:46:51
Du musst in der Fxaa3_11.h Datei nach #define FXAA_GREEN_AS_LUMA 0 suchen und die Null durch Eins ersetzen. Dann funktioniert auch der FXAA_injector. Auf Seite 42 gibt es drei Screenshots zu X3.

Super, probier ich gleich mal aus. Danke!

Edit:
Geht das irgendwie auch mit dem SMAA? Wegen dem HUD sollte es nicht zuviel blurren.

Edit 2:
Es geht soweit, aber nicht in Verbindung mit MSAA/SGSSAA. Oder man sieht gar keinen Unterschied dann, das könnte auch sein. Aber ich schau schon angestrengt hin :)

Ronny145
2011-12-12, 16:42:12
FXAA 4.0 Will Have new Spatial-Only Algorithm (http://timothylottes.blogspot.com/2011/12/fxaa-40-will-have-new-spatial-only.html)

(gute Injector Chancen)

watugonad00?
2011-12-12, 23:43:09
injectSMAA v1.2 (http://mrhaandi.blogspot.com/)

Raff
2011-12-12, 23:49:55

Großartig. FXAA 3.x stinkt dagegen ziemlich ab. Allerdings ist letzteres klar kompatibler.

MfG,
Raff

Ronny145
2011-12-12, 23:51:54
Großartig. FXAA 3.x stinkt dagegen ziemlich ab. Allerdings ist letzteres klar kompatibler.

MfG,
Raff

Bald kommt FXAA 4.0, dann könnte sich das Blatt wieder wenden. :)

Superheld
2011-12-13, 00:05:41

die Glättung ist zu schwach in Crysis:|

Preset ist Ultra.

Gast
2011-12-13, 02:02:16
In jedem Fall ist der Ansporn für beide Devs wohl ne gute Sache :)

Persönlich finde ich FXAA nachwievor nützlicher, nicht nur lässt es sich auch problemlos auf älterer Hardware nutzen, nein es ist auch visuell, feineingestellt, besser als die in vielen spielen integrierte Option schließen lässt. Hierzu sind viele Entwickler wohl einfach zu Faul und nutzen dann ein Konsolen preset am PC was entsprechend weichgespült auschau obwohl FXAA weit mehr drauf hat.

Lottes neuestem Blog post zufolge auch ein Punkt an dem er mit deutlicher vordefinierten presets für Entwickler ansetzen will.

aufkrawall
2011-12-13, 06:07:32
Persönlich finde ich FXAA nachwievor nützlicher, nicht nur lässt es sich auch problemlos auf älterer Hardware nutzen, nein es ist auch visuell, feineingestellt, besser als die in vielen spielen integrierte Option schließen lässt.
SMAA glättet wohl auch überhaupt keine Shader?
Sehe null Unterschied dabei mit und ohne.

Ich wüsst gerade auch nicht, in welcher Anwendung ich es eigentlich brauchen könnte.

Raff
2011-12-13, 09:58:22
Klar, jeder Vollbild-Postfilter dieser Art "glättet". Nur ist das lediglich ein Zermatschen des Flimmerns, keine Beseitigung. SMAA matscht deutlich schwächer, weshalb auch Aliasing innerhalb von Pixelshadern kaum abgeschwächt wird.

MfG,
Raff

aufkrawall
2011-12-13, 10:54:32
Klar, jeder Vollbild-Postfilter dieser Art "glättet". Nur ist das lediglich ein Zermatschen des Flimmerns, keine Beseitigung. SMAA matscht deutlich schwächer, weshalb auch Aliasing innerhalb von Pixelshadern kaum abgeschwächt wird.

Ich sehe mit SMAA aber null Unterschied bei Shader-Aliasing.
Wenn es wirklich auch Shader beträfe, sollte doch zumindest ein geringer Unterschied feststellbar sein.
FXAA 4.0 nimmt sich sichtbar dem Shader-Aliasing an, ohne dass es großartig unschärfer werden muss:
Ohne:
https://lh6.googleusercontent.com/-wE8riTdF4nE/Tt4LVBpE0wI/AAAAAAAAAdc/ia0IdUcaO44/s0/webwitcher1.png

Mit FXAA 4.0:
https://lh3.googleusercontent.com/-ZnESVJf3_ME/Tt4LUR3CpCI/AAAAAAAAAdU/HNdru2DLOKg/s0/webwitcher2.png
Bei den Lego-Figuren ist es noch etwas deutlicher, aber da ist auch mehr Blur erkennbar.

Diese Güte der Glättung ist sicherlich nicht nur ein netter Nebeneffekt vom Blur.

Eine reine Glättung von Polygonkanten und Alphatexturen ist nicht mehr zeitgemäß bei dem Shaderflimmern von aktuellen Spielen.
Du bist doch selber so ein SSAA-Fan. ;)

BeetleatWar1977
2011-12-13, 11:40:59

MfG,
Raff
Ich sehe mit SMAA aber null Unterschied bei Shader-Aliasing.
Wenn es wirklich auch Shader beträfe, sollte doch zumindest ein geringer Unterschied feststellbar sein.
FXAA 4.0 nimmt sich sichtbar dem Shader-Aliasing an, ohne dass es großartig unschärfer werden muss:
Ohne:
https://lh6.googleusercontent.com/-wE8riTdF4nE/Tt4LVBpE0wI/AAAAAAAAAdc/ia0IdUcaO44/s0/webwitcher1.png

Mit FXAA 4.0:
https://lh3.googleusercontent.com/-ZnESVJf3_ME/Tt4LUR3CpCI/AAAAAAAAAdU/HNdru2DLOKg/s0/webwitcher2.png
Bei den Lego-Figuren ist es noch etwas deutlicher, aber da ist auch mehr Blur erkennbar.

Diese Güte der Glättung ist sicherlich nicht nur ein netter Nebeneffekt vom Blur.

Eine reine Glättung von Polygonkanten und Alphatexturen ist nicht mehr zeitgemäß bei dem Shaderflimmern von aktuellen Spielen.
Du bist doch selber so ein SSAA-Fan. ;)

Ihr habt beide recht - das Problem ist die temporale Komponente beim Shaderflimmer - wenn der pixel bei jedem Frame die Farbe wechselt flimmerts trotzdem. Da hilft eigentlich das gute alte SSAA oder ein temporäres Softening (kennt ir doch bestimmt z.B. von Virtualdub?) das klappt aber nur bei ausreichend hoher Framerate sonst gibts nachzieheffekte

oh und btw - @raff: liest du deine PM? ;)

Ronny145
2011-12-13, 11:44:56
Also FXAA 3.11 flimmert genauso viel oder wenig wie SMAA. Helfen tun beide fast gar nicht für Shader Flimmern in Bewegung. Am effizientesten sind die PP Dinger auf richtigen Kanten, das hilft dann auch in Bewegung wenn sonst kein MSAA mit aktiv ist. Für FXAA 4.0 (oder SMAA 2x falls es füt Injector kommt) erhoffe ich mir einen Schritt nach vorne.

Grindcore
2011-12-13, 12:00:28
Also ich setzte SMAA in BF3 und Arcania (Ich zocks nur wegen der Grafik) ein und die Glättung der Geometrie ist absolut ok, bei Alphatexturen allerdings eher gering, angesichts des Performancevorteils gegenüber anderen Methoden bin ich echt zufrieden.

Gast
2011-12-13, 18:29:14
Das W2 Bild mit FXAA 4 ist reiner Blur...wer will den so spielen?
die bilder sind auch beide jeweils horizontal und vertikal 200% vergrößert...

d.h. so sieht es aus wenn man 1080p rendert, fxaa läuft auf 2160p (super resolution + FXAA) - danach kann man dann auf 1080p downsampeln (ohne höhere render auflösung) oder für z.b. 4k (also 2160p nativ) displays auch nicht...

msaa + 2x2 upscaling
https://lh4.googleusercontent.com/-FpFho6T97uw/Tt7V7H4vA_I/AAAAAAAAAeY/HvnM5OxMwsc/s0/webrage3.png

msaa + fxaa4.0 2x2 upscaling
https://lh5.googleusercontent.com/-5gHWgUNVVUE/Tt7fLfV3JAI/AAAAAAAAAe4/Hp3sBXk3W6I/s0/webrage4.png

auf 50% skaliert sieht das letzte kaum unschärfer aus (ausnahme vielleicht der boden, da braucht es aber halt auch an sich gar kein anti-aliasing)

ich denke aber die nächsten vergleichsbilder werden das besser zeigen :)

by the way liest noch jemand fxaa als "fixxer" ?? :ugly:

Gast
2011-12-13, 21:59:18
sorry, das ist ein einziger Match...da spiel ich lieber scharf und mit shader flimmern.

DrFreaK666
2011-12-13, 23:03:13
sorry, das ist ein einziger Match...da spiel ich lieber scharf und mit shader flimmern.

http://www.fielmann.de/ :biggrin:

Also mir gefällts, erinnert mich aber irgendwie an hq4x (http://www.hiend3d.com/hq4x.html)

Gast
2011-12-13, 23:20:12
Lauter Besserwisser hier aber wirklich lesen was man zu FXAA wissen kann tut hier kaum jemand;

"Timothy Lottes said...

the temporal part is used to double the number of samples per area spatially, it does have ability to reduce temporal aliasing also. Unfortunately temporal reprojection is useless when an object is moving at exactly a 1/2 pixel in frequency (as the the reprojection will match the rendered input). FXAA 4.0 makes a "copy" by avoiding the "copy" and writing out the "copy" during the full screen pass (RT0 is the color output, RT1 is the copy of the pure spatial reconstruction to be used in the next frame). I'm dealing with the ghosting using the velocity weighting technique as described by Tiago Sousa from Crytek."

dildo4u
2011-12-14, 00:22:02
Die Bilder haben nix mit der Finalen version von 4.0 zu tun einfach mal den Blog lesen.

"FXAA 4.0 is still a work in progress. No stills this time, and much of the prior shots would have changed by now. Updates as of this weekend,"

Ronny145
2011-12-14, 00:24:30
Der Blur sollte hauptsächlich vom Upscaling kommen. So schlimm blurt noch nicht einmal FXAA 3.11.

Gast
2011-12-14, 02:37:48
aber die upgescalten bilder -ohne- fxaa4 sehen doch noch deutlich schlechter aus. und daran wurde im prinzip nix verändert :ugly:

die nächsten vergleiche werden sicher etwas besser... es ging ihm wohl eher darum zu verdeutlichen was fxaa4 macht. etwas bessere edge detection und native auflösung darstellen gehörten da halt (noch) nicht dazu. letzteres sollte kein problem darstellen, ersteres hat er nach seinen aussagen inzwischen verbessert.

DrFreaK666
2011-12-14, 14:19:41
Ich habe die Bilder kommentiert die hier gezeigt werden und mit einem "AAAAHHH" das ist aber schön, unterstrichen wurden....und das ist grottig und was mal wird wird man sehen....das kann ich jetzt nicht beurteilen...

Und an den Herrn :D mit dem Fileman Hinweis...mal selbst hingehen wenn er etwas an den Bildchen "schön" findet.

Ich trage jeden Tag was an den Augen. Ausser Nachts, da brauch ichs nicht. :biggrin:

Gast
2011-12-14, 23:26:49
http://www.abload.de/thumb/screenshot2024fsyvv.png (http://www.abload.de/image.php?img=screenshot2024fsyvv.png)
Dude hat ne neue Version für Skyrim mit einem FXAA Tool für sharpen, fxaa cinema etc.pp.
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=131

Raff
2011-12-14, 23:29:57
Das Interessante ist nicht der Farbpfusch speziell für Skyrim, sondern das prinzipiell in jedem Spiel nutzbare Inject-Tool. =)

Die dort eingestellten Werte sind total abartig, das Sharpening vernichtet nicht nur die FXAA-Glättung, sondern "ghostet" einem noch dazu die Augen weg. Auch der Kontrast ist zu hoch. Genauso wie bei so manchem Custom-Setting für Battlefield 3. Warum stehen die Leute so auf überscharfe Flimmerbilder? :confused: Das lässt sich nur mit Oversampling grob wieder wegmachen.

MfG,
Raff

Raff
2011-12-14, 23:40:51
Daher sagte ich ja, dass das trotz der Augenschlitzerei cool ist. :D Das Tool ist super. Dasselbe bitte für SMAA. =)

Allerdings ist das "as is" anscheinend nur für D3D9-Anwendungen tauglich, da keine DX10/11-DLLs beiliegen.

MfG,
Raff

Ronny145
2011-12-14, 23:42:57
http://www.abload.de/thumb/screenshot2024fsyvv.png (http://www.abload.de/image.php?img=screenshot2024fsyvv.png)
Dude hat ne neue Version für Skyrim mit einem FXAA Tool für sharpen, fxaa cinema etc.pp.
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=131

Von some dude ist das nicht. Wie Raff schon andeutet, macht sich jemand dem Injector zunutze und baut weitere Shader ein. Für die Versaubeutelung gibt es einen eigenen Thread hier im Forum.

@Raff: Ja ich kann auch nur den Kopf schütteln bei der starken Schärfung. Im Endeffekt flimmert es mehr als komplett ohne Inject FXAA. Das mit dem Nachschärfen habe ich lange ausgiebig getestet, sinnvoll ist nur der mitgelieferte Sharpen Code in dezenter Stärke.

Raff
2011-12-14, 23:44:35
Wo gibt's das Tool denn mit "Default" FXAA-Einstellungen? Oder existiert sowas nicht?

MfG,
Raff

Ronny145
2011-12-14, 23:47:00
Wo gibt's das Tool denn mit "Default" FXAA-Einstellungen? Oder existiert sowas nicht?

MfG,
Raff

Hier im Startposting :confused: Oder was meinst Du?

Raff
2011-12-14, 23:50:13
Hier im Startposting :confused: Oder was meinst Du?

Ich meine genau dieses Tool, nur ohne werkseitige Verstellung der Parameter. Dein Startpost versammelt doch "nur" die manuell frickelbaren DLLs, oder übersehe ich etwas? Mir geht's um den Komfort des Schalterschiebens @ Tool. :D

MfG,
Raff

Ronny145
2011-12-15, 00:10:08
Du bestätigst genau das, was ich sagte. Das Tool stammt von Violator und nicht von some dude.

Raff
2011-12-15, 09:41:03
Jemand hat den Gast getötet, jetzt wirken die Postings zum Teil "out of context". Geperrter Nutzer?

Ich nehme also mal an, dass das FXAA-Tool von Violator nicht ohne Skyrim-Presets existiert. Mal schauen, ob das auch mit D3D10+ läuft, wenn man frickelt ...

MfG,
Raff

Gast
2011-12-16, 00:58:55
Fxaa Injection Tool released (Graphical User Interface)

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=355472

Hübie
2011-12-16, 01:26:51
Muhahaa.. Hab ich auch gerade gelesen ;D Es geht auf jedenfall vorran. Jetzt wäre es noch gut, das tool nur einmal auf der Platte zu haben und die Spiele einfach hinzuzufügen. Aber für den Anfang schon mal sehr gut.

Superheld
2011-12-16, 02:52:51
nettes Spielzeug, funzt soweit in Crysis(:D)

wäre noch nice wenn man Einstellungen mitn Tool laden/speichern könnte zum weitergeben usw.

Raff
2011-12-16, 10:52:06

Geil, danke. Das ist genau das, was ich meinte – das Tool (also mit GUI) ohne Farbpfusch ab Werk. :)

MfG,
Raff

=Floi=
2011-12-17, 20:37:56
aber global geht sowas nicht, oder?

Superheld
2011-12-17, 20:45:27
Geil, danke. Das ist genau das, was ich meinte – das Tool (also mit GUI) ohne Farbpfusch ab Werk. :)

MfG,
Raff

naja man muss erst die Häkchen bei Bloom, ToneMap, TechniColor wegmachen..

DrFreaK666
2011-12-17, 20:49:59

Cool, wenn man in Zukunft auch nicht die DLLs ins Verzeichnis kopieren muss, dann kann ichs einem Freund empfehlen, der nicht so viel mit PCs am Hut hat... :smile:

AUTh0rity
2011-12-19, 16:40:35
Any chance to get an shader for brightness / contrast included in the injector?

It would also be awesome if the Injector would allow us to use SMAA. :)
http://mrhaandi.blogspot.com/p/injectsmaa.html

BeetleatWar1977
2011-12-19, 16:53:42
Any chance to get an shader for brightness / contrast included in the injector?

It would also be awesome if the Injector would allow us to use SMAA. :)
http://mrhaandi.blogspot.com/p/injectsmaa.html
take a look there: http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=512678

Gast
2012-01-07, 21:28:50
Nvidias Driver FXAA doesn't seem to work in Star Trek Online (STO) :( not sure if I can safely try the injector,..

DrFreaK666
2012-01-07, 21:32:11
take a look there: http://www.forum-3dcenter.org/vbulletin/showthread.php?t=512678

Also kann man die Shader auch bei SMAA nutzen??
Wie geh ich da am besten vor?
- FXAA injection Blah ins Verzeichnis kopieren
- mit den SMAA-Dateien überschreiben

und dann gehts?

Seph
2012-01-07, 21:56:08
Was ist dnen besser? SMAA oder FXAA injector?

DrFreaK666
2012-01-07, 22:20:25

Ich würde sagen, dass SMAA (noch) besser aussieht als FXAA

Seph
2012-01-07, 22:25:46
Ist das ein zeitliches noch oder ein "sogar" noch?

DrFreaK666
2012-01-07, 22:28:25
Ist das ein zeitliches noch oder ein "sogar" noch?

Ein "zeitliches" noch, da aktuell an FXAA 4 gearbeitet wird.
Ob das jedoch gut wird, weiss ich nicht. Aber möglich wäre es ja

edit: Soweit ich aber weiss ist SMAA nicht so kompatibel

Ronny145
2012-01-07, 22:36:12

Allgemein ist das nicht so einfach zu beantworten, kommt immer aufs Spiel an. In pCARS funktioniert Inject FXAA besser, in GTA4 eher SMAA 1x. Beim Inject FXAA braucht es einen leichten Schärfefilter, Default ist es mir zu blurry. SMAA 1x kann auf den Schärfefilter verzichten, jedoch ist die Glättewirkung im Gesamtbild oftmals etwas zu schwach für meinen Geschmack. Wenn man hauptsächlich Polygonkanten glätten will, ist SMAA der bessere Ansatz, weil es den Rest weitestgehend vom Blur verschont und trotzdem Polygonkanten mindestens so gut glättet wie FXAA 3.11. FXAA ist wiederum kompatibler.

Gast
2012-01-07, 22:38:41
Nvidias Driver FXAA doesn't seem to work in Star Trek Online (STO) :( not sure if I can safely try the injector,..

Disregard that, after I tried all injectors (and none worked) I went back to Nvidias driver fxaa and somehow it now works, seems for some reason the change wasn't correctly saved through the inspector tool.

So yes, nvidias driver FXAA works in Star Trek Online (tested with DX11 mode, where as with the ingame antialiasing you loose some effects because DX11 support is still unfinished in STO, lazy Cryptic Devs).

Gast
2012-01-07, 22:51:11
flimmert weit aus mehr und auf ultra kommen die Treppchen<>zu scharf, außer man packt noch DS dazu.

DrFreaK666
2012-01-07, 23:10:41
Allgemein ist das nicht so einfach zu beantworten, kommt immer aufs Spiel an. In pCARS funktioniert Inject FXAA besser, in GTA4 eher SMAA 1x. Beim Inject FXAA braucht es einen leichten Schärfefilter, Default ist es mir zu blurry. SMAA 1x kann auf den Schärfefilter verzichten, jedoch ist die Glättewirkung im Gesamtbild oftmals etwas zu schwach für meinen Geschmack. Wenn man hauptsächlich Polygonkanten glätten will, ist SMAA der bessere Ansatz, weil es den Rest weitestgehend vom Blur verschont und trotzdem Polygonkanten mindestens so gut glättet wie FXAA 3.11. FXAA ist wiederum kompatibler.

Also zumindest in Two Worlds 2 gefällt mir SMAA deutlich besser.

FXAA
http://www.abload.de/thumb/fxaaxujpr.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=fxaaxujpr.jpg)

SMAA
http://www.abload.de/thumb/smaa80kxi.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=smaa80kxi.jpg)

Ronny145
2012-01-08, 01:37:45
Weil ich eh gerade pCARS Bilder angefertigt habe, hier das Problem mit SMAA in pCARS. Die Mauer rechts sieht mit SMAA kantiger aus als mit allen anderen Modi. Ohne MSAA ist das genauso. Normalerweise müsste es glätten und nicht Kanten zufügen.

4xMSAA: http://s14.directupload.net/images/120108/o4dif46f.png

4xMSAA+Ingame FXAA High: http://s1.directupload.net/images/120108/bfhzd4om.png

4xMSAA+Inject SMAA Ultra Preset: http://s7.directupload.net/images/120108/ims8kecd.png

4xMSAA+Inject FXAA Default : http://s1.directupload.net/images/120108/2nbvqxt6.png

4xMSAA+Inject FXAA Custom Config Version_1: http://s7.directupload.net/images/120108/azv78fnd.png

4xMSAA+Inject FXAA Custom Config Version_2: http://s1.directupload.net/images/120108/shygyahg.png

DrFreaK666
2012-01-08, 21:30:54
Weil ich eh gerade pCARS Bilder angefertigt habe, hier das Problem mit SMAA in pCARS. Die Mauer rechts sieht mit SMAA kantiger aus als mit allen anderen Modi. Ohne MSAA ist das genauso. Normalerweise müsste es glätten und nicht Kanten zufügen.

4xMSAA: http://s14.directupload.net/images/120108/o4dif46f.png

4xMSAA+Ingame FXAA High: http://s1.directupload.net/images/120108/bfhzd4om.png

4xMSAA+Inject SMAA Ultra Preset: http://s7.directupload.net/images/120108/ims8kecd.png

4xMSAA+Inject FXAA Default : http://s1.directupload.net/images/120108/2nbvqxt6.png

4xMSAA+Inject FXAA Custom Config Version_1: http://s7.directupload.net/images/120108/azv78fnd.png

4xMSAA+Inject FXAA Custom Config Version_2: http://s1.directupload.net/images/120108/shygyahg.png

Ich denke mal, dass es bei einigen Winkeln uneffektiv ist

boxleitnerb
2012-01-13, 12:26:17
Mal ne Frage zu dem FXAA 4.0 von Timothy Lottes. Er schreibt ja, er will die Renderauflösung von der Displayauflösung entkoppeln. Das ist doch effektiv Downsampling oder nicht? Wie will man das hinbekommen ohne den immensen Performanceverlust? Nur temporär? Nur stellenweise? Was würde das dann für eine Auswirkung auf die Bildruhe haben in bewegten Szenen mit viel Shaderaliasing?

Raff
2012-01-13, 12:47:39
Das Bild wird nicht supersampled, sondern einfach "nach oben" resampled, also schlicht mit Interpolation vergrößert. Dann erfolgt anscheinend eine Nachschärfung nebst FXAA-Glättung, gefolgt vom erneuten Downsampling. IIRC. Er meint wohl, dass das am Ende glatt und trotzdem fast so scharf wie die Originalszene ohne AA ist.

MfG,
Raff

boxleitnerb
2012-01-13, 12:51:15
Das Bild wird nicht supersampled, sondern einfach "nach oben" resampled, also schlicht mit Interpolation vergrößert. Dann erfolgt anscheinend eine Nachschärfung nebst FXAA-Glättung, gefolgt vom erneuten Downsampling. IIRC. Er meint wohl, dass das am Ende glatt und trotzdem fast so scharf wie die Originalszene ohne AA ist.

MfG,
Raff

Urgs!
Er schreibt aber auch was von RGSSAA, das er integrieren könnte. Na mal sehen, was dann am Ende rauskommt.

DrFreaK666
2012-01-13, 13:06:20
Anders ist das ja auch nicht möglich, wenn man nur das fast fertige Bild bearbeitet, oder?

boxleitnerb
2012-01-13, 13:14:05
tb's SSAA-Tool machts auch möglich, wenigstens ab DX10/11. Dachte sowas ähnliches wäre das.

Seph
2012-01-17, 19:34:41
Ich habe in GTA IV FXAA verwendet, aber man sieht doch noch ne Menge Kanten. Kann man das iwie verbessern?

watugonad00?
2012-01-17, 21:41:55
DS(+SMAA), SSAA mittels enb

Seph
2012-01-17, 22:23:34
DS verwende ich sowieso, FXAA sieht imo besser aus als SMAA...

watugonad00?
2012-01-17, 23:00:58
..und matschiger.

Seph
2012-01-18, 01:06:01
Das Spiel sieht immer noch scharf aus...SMAA auf Ultra geht nicht, da ist plötzlich alles viel zu hell und es gibt Grafikfehler.

Gast
2012-01-19, 16:34:00
Does anyone know how to get FXAA or SMAA (Or any postprocess AA) to work with Magicka?

Seph
2012-01-20, 01:14:32
Funktioniert nicht mit Crysis 1?

aufkrawall
2012-01-20, 01:33:24
Funktioniert nicht mit Crysis 1?
Man musste glaub ich die dll in den bin32 Ordner kopieren und den Rest ins Hauptverzeichnis.

Gast
2012-01-20, 09:04:40
so ist das, wenn noch einer Stalker COP (DX11)etc. spielt>die dll in den "bin" Ordner und die anderen ins Hauptverzeichniß und dann aus dem "Hauptverzeichniß" die "Stalker-COP.exe" starten.

Seph
2012-01-20, 16:14:09
Woran l iegt es denn dass der SMAA Injector mir neuerdings immer ein viel zu helles Bild fabriziert?

aufkrawall
2012-01-20, 17:52:37
Woran l iegt es denn dass der SMAA Injector mir neuerdings immer ein viel zu helles Bild fabriziert?
Habs neulich noch mit Trine 2 getestet, gab kein zu helles Bild.
Ich tippe mal eher, dass einfach SMAA oder der Injector inkompatibel zu den Anwendungen ist, du meinst, aber nicht genannt hast. ;)

Seph
2012-01-20, 20:52:08
GTA EFCL und Overlord 2 Demo. Das komsiche ist, ich könnte schwören dass ich bei GTA schon SMAA anhatte...habe es auch nochmal neu runtergeladen, aber nüscht...

aufkrawall
2012-01-20, 20:59:13
Verwendest du vielleicht immer die Ultra-Einstellung?
Die kann ja Probleme machen.

Gast
2012-01-21, 11:14:59

Macht ihr eigendlich noch mit dem Tool weiter, oder hat sich das erledigt?

Seph
2012-01-21, 12:45:38
Verwendest du vielleicht immer die Ultra-Einstellung?
Die kann ja Probleme machen.

Es hat angefangen als ich auf Ultra umgestellt habe. Da war es das erstemal so hell, ja. Aber ich habe es ja dann zurückgestellt und sogar neu runtergealden und es ist immer noch so..........

DrFreaK666
2012-01-21, 17:03:02
Macht ihr eigendlich noch mit dem Tool weiter, oder hat sich das erledigt?

Ich glaub die anfängliche Euphorie ist abgeflacht. Schade.
Finde die Kombi DS+FXAA/SMAA eigentlich hübsch, funktioniert leider nicht überall

Gast
2012-01-28, 23:02:07
Has there been any new updates to any of the injectors?

Ri*g*g*er
2012-01-30, 12:54:27
No, yesterday I spent a couple of time to surch for updates.

SMAA Version 1.2 is up to date

and the FXAA Files are based on 3.7

I hope FXAA 4.0 from Timothy Lottes come out soon.

I´m still tweaking FXAA for Battlefield 3.
(Colours, FXAA, Sharpening etc.)

Gast
2012-01-31, 18:35:30
der sharpen code für dx10 (erste Seite) gibt es auch sowas für dx9?

Ronny145
2012-01-31, 18:40:54
Der ist in Version 10 mit dabei.

Gast
2012-02-01, 09:20:39
wie meinst du das? das ich den Code auch in der DX9 sharpen ersetzen kann?

Ronny145
2012-02-01, 12:28:40
In der Beta 10 von some dude befindet sich eine Sharpen.h für die d3d9 und d3d10 Version. Darin enthalten ist der Sharpen Code.

Gast
2012-02-01, 12:42:37
dann muß man das gar nicht mehr ändern mit dem Code der ersten Seite?

Gast
2012-02-16, 10:03:02
da muß man in der shader einen Eintrag löschen das die sharpen überhaupt greift.

Gast
2012-02-16, 10:23:53
Whatever happened to Timothy Lottes "big update to FXAA 3.11 soon" he seems to have gone from that to "working on Version 4" and then went silent on the topic :(

Any news on that?

Shame Nvidia is so bad on communicating with their customer base, the only good thing they have on their hands the last few months is Timothy Lottes and his works but seems to be heavily neglected. Manuel G. is doing good work on the Nvidia Forums but of course he has nothing to say and no influence on anything important at all so basically it's all "pretendign to care".

Epic fail to even remove the beta driver lvl FXAA from the long delayed most recent beta driver,... seems like the don't know what their doing, who cares about 3D support if maybe 5% of their customers can make use of it?

aufkrawall
2012-02-16, 12:27:30
Full ack.
Unfortunately, it isn't better anywhere else.

Gast
2012-02-19, 15:41:18
was muß den hier jetzt raus das die sharpen greift?
http://www.abload.de/thumb/unbenannte5xjm.jpg (http://www.abload.de/image.php?img=unbenannte5xjm.jpg)

BeetleatWar1977
2012-02-19, 16:31:34
weil ichs gerade gelsenen habe:

Timothy LottesFeb 8, 2012 08:54 AM

FXAA 4.0 should be out around GDC (March).

Gast
2012-03-01, 19:28:34
Work on FXAA 4.0 is getting slower as I have some hard deadlines for other projects. Over the past weekend I've managed to get a 4x temporal super-sampling option working inside the same single RGBA feedback buffer. Don't want to release FXAA 4.0 early while I'm still changing things.

As for tessellation and triangle throughput, tessellation does provide something which you'd never get in the standard VS+PS path, the ability to amortize work (and communicate) between vertexes. There is no requirement with the tessellation pipeline to just stick to standard fractional tessellation factors, or even use the coordinates provided by the tessellation unit. For example, one could render patches which are expanded into variable sized triangle strips or fixed size triangle strips with degenerates to build unconnected surfaces in one patch...

Argh wish we would have it already or at least know what Nvidia plan to do with the driver lvl integration and when,...

fortu
2012-03-03, 00:49:25
Is there any chance to get hands on the code of the d3d-wrapper?

Gast
2012-03-06, 02:38:00
Is there any chance to get hands on the code of the d3d-wrapper?

Probably, if you intent on sharing results or at least state what you wanna use it for.

fortu
2012-03-06, 22:22:57
I noticed there are differences in special states of games. Like in HL2 you dont get the expected result by default. Only when atleast one menuitem is visible. So maybe you are not checking if your routine is the last before the bufferswap. I really wanna know how you wrap CreateDevice and other functions.
I'm also very interested in wow machinima tool but its closed source.

CrimsoN
2012-03-08, 21:43:18
Moin Leute

Kann mich mal einer auf klären was es sich mit Dude_FXAA Hack auf sich hat ?

Ronny145
2012-03-08, 21:46:56
Damit ist Inject FXAA von some dude gemeint.

aufkrawall
2012-03-08, 21:49:35
Den hast du doch selbst schon x Mal benutzt. :confused:
PP-Injector mit FXAA. Den hat some dude zusammen gebastelt.

Edit: Man, hab ich lange für zwei Zeilen gebraucht...

CrimsoN
2012-03-08, 21:52:44
Nutze nur eine FXAA mod in BF3 sonst nie !

Aber ich würde im Treiber FXAA 4.0 nutzen. Und ich dachte das wäre der FXAA mod?
Weil ich suche ein AA-Modi für ME3 der endlich mal ein besseres Bild macht. SGSSAA geht ja nur auf 720p,ect was mir zu wenig ist.

Edit:

Verstehe ich nicht warum SMAA(Ultra) schlechter ist als in Game FXAA

Mit SMAA
http://www.abload.de/thumb/masseffect32012-03-080k6bn.png (http://www.abload.de/image.php?img=masseffect32012-03-080k6bn.png)
Mit FXAA
http://www.abload.de/thumb/masseffect32012-03-08fp0if.png (http://www.abload.de/image.php?img=masseffect32012-03-08fp0if.png)

aufkrawall
2012-03-08, 23:47:50
Wohl weil das FXAA auch die Shader mitbearbeitet. Wenn man es nagativ wie Raff sieht, kann man auch sagen, es wird einfach nur vermatscht und in Bewegung hat man dann flimmernde Matsche. ;)
Wegen den Shadern hatte ich an anderer Stelle auch gesagt, dass MSAA bei dem Spiel nicht so viel bringt.

CrimsoN
2012-03-09, 05:57:38
Wie schalte ich denn Frei ?

CrimsoN
2012-03-09, 13:53:42
Und das bekomme ich woher das FXAA mit Schärfefilter.
Und ist das auch FXAA 4.0 ? Paar mehr infos wäre schon super.

aufkrawall
2012-03-09, 14:41:25
Ist nur FXAA 3, ich glaub 3.11.
4.0 gibts noch nicht. ;)

Der Sharpen-Filter ist ja schon mit dabei. Du musst nur die shader.fx wie vom Gast beschrieben verändern.
Wobei das FXAA von some dude auch ohne Post-Filter schärfer eingestellt ist als viele in-game Lösungen.

CrimsoN
2012-03-09, 15:36:28
Dachte NV hat Version 4.0 Veröffentlicht ?
http://www.pcgameshardware.de/aid,859844/Nvidias-FXAA-40-Neue-Version-mit-Schaerfefilter-und-besserem-Downsampling-Film-aehnliche-Optik-wird-angestrebt/Grafikkarte/News/

Und wo kann das laden was Gast geposte hat ?

Gast
2012-03-09, 15:43:08
Dachte NV hat Version 4.0 Veröffentlicht ?
http://www.pcgameshardware.de/aid,859844/Nvidias-FXAA-40-Neue-Version-mit-Schaerfefilter-und-besserem-Downsampling-Film-aehnliche-Optik-wird-angestrebt/Grafikkarte/News/

Lesen scheint nicht deine Stärke zu sein. Da steht man arbeitet daran, wenn man sich nur das Bild anschaut kann man das natürlich falsch verstehen, selbst wenn schon der link auf den Artikel den du hier eingefügt hast von "anstreben" und nicht "veröffentlicht" spricht.

Gast
2012-03-09, 15:45:26
Und wo kann das laden was Gast geposte hat ?

Schreiben gehört aber anscheinend auch nicht zu deinen Stärken. Mach dir mal die Mühe ein paar Seiten dieses Threads durchzuschaun, da ist alles zu finden. Da braucht man keinen der einen an die Hand nimmt oder?

CrimsoN
2012-03-09, 15:45:36
Fail xD

Oki sry will nix gesagt haben ^^

Gast
2012-03-09, 15:50:03
Nutze nur eine FXAA mod in BF3 sonst nie !

Aber ich würde im Treiber FXAA 4.0 nutzen. Und ich dachte das wäre der FXAA mod?
Weil ich suche ein AA-Modi für ME3 der endlich mal ein besseres Bild macht. SGSSAA geht ja nur auf 720p,ect was mir zu wenig ist.

Edit:

Verstehe ich nicht warum SMAA(Ultra) schlechter ist als in Game FXAA

Mit SMAA
http://www.abload.de/thumb/masseffect32012-03-080k6bn.png (http://www.abload.de/image.php?img=masseffect32012-03-080k6bn.png)
Mit FXAA
http://www.abload.de/thumb/masseffect32012-03-08fp0if.png (http://www.abload.de/image.php?img=masseffect32012-03-08fp0if.png)

Ist Quatsch bei ME3 den FXAA injector oder andere zu nutzen, da ME3 von Haus aus FXAA (und anscheinend ne halbwegs gut angepasste, neuere Version) benutzt (ist im Menü halt nur post- irgendwas Antialiasing genannt).

Der einzige Nachteil ist das in manchen Szenen in ME3 so viel Blur zum Einsatz kommt das FXAA hier eine Art "ghosting"-effekt um in Bewegung befindlichen Chars verursacht, abseits davon wirkt und funzt es aber sehr gut.

LukaTCE
2012-03-14, 16:37:25
What is better FXAA or SMAA for BF3 and where to download it and what is best to configure it

Gast
2012-03-24, 11:53:23
I posted this in another topic but I figured it fit's better in this one;

"so I'm wondering, does that mean FXAA 4 is dead in the water as TXAA has more buzz potential in regards to hardware sales? It would be a shame if Nvidia let's it die as what you have done with FXAA3 is already a huge deal in nowadays gaming world and your improvements looked very promising."

Timothy LottesMar 22, 2012 06:05 PM

"FXAA 4.0, I don't have an ETA right now."

sums it up pretty well, FXAA is dead in the water because of Nvidias Marketing strategy regarding hardware sales through the more buzz-worthy TXAA feature.

http://timothylottes.blogspot.de/201...l#comment-form

It's a shame what Nvidia pulls here, after months of telling their customers FXAA on a driver lvl wasn't ready and would be released as soon as it's done,... all lies, intentionally delayed it for the new product launch. Lame and totally fucked over their loyal customers.

Even worse is that kind of stuff "you may not officially mix the Geforce GTX 680 GPU with other NVIDIA GPUs at this time. Attempting to install the driver on a system with a different NVIDIA model GPU will result in those drivers being removed." http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=225630

Thumbs down
Which additionally means, Timothy Lottes is a sell out. He conveniently ignored questions on the matter.

On Nvidias Forums Nvidia was slightly more straight forward:

Posted 22 March 2012 - 09:48 PM

View PostInfinity7, on 22 March 2012 - 02:11 PM, said:
Marketing, marketing, marketing, marketing and.......wait for it........marketing. :w00twave:

Posted 22 March 2012 - 09:48 PM
Josh@NVIDIA

pfft :tongue:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=225583&view=findpost&p=1386494